FRÅN STJÄRNSKOTT TILL ETT NAMN PÅ ALLAS LÄPPAR – ELLEN KRAUSS AKTUELL MED NYA SINGELN ”CHERRY ON TOP”

Ända sedan debuten 2019 har den 23-åriga sångerskan och låtskrivaren Ellen Krauss byggt en karriär på den alternativa popscenen. I samband med att Ellen medverkade i TV4:s program ”Så mycket bättre” upptäckte även den större publiken Ellens talang genom hennes unika tolkningar, fantastiska sångröst och charm. Ellen Krauss gick från stjärnskott till ett namn på allas läppar. Tolkningarna från TV-programmet fick listplaceringar på såväl Spotify som Svensktoppen och Ellen sålde ut en turné och Grammisnominerades för Årets Visa/Singer-songwriter. Den 22 mars släpps nya singeln ”Cherry On Top” som är en klassisk Ellen Krauss-låt med hög igenkänning om förälskelse.

- Jag var förälskad när jag skrev Cherry On Top. Det kanske märks! Jag blir bekymmerslös och glad helt enkelt. Det blev en lycklig låt! Det råkade slinka in lite queersymbolik i låten också, förklarar Ellen.

Ellen Krauss har under en lång tid samarbetat med Christian Walz och Jones Wetterberg och det är inget undantag på nya singeln ”Cherry on Top”, som Walz och Wetterberg också har varit med och producerat.

Om Ellen Krauss:
Innan Ellen ens hade gett ut någon musik hade det pratats om hennes talang och 2018 vann hon ”Årets nykomling” på Denniz Pop Awards. Året efter kom debutsingeln ”The One I Love” och inom tre veckor hade låten över en miljon lyssningar. År 2020 kom debutalbumet ”Pearl” som till stor del skapades under gymnasietiden och bryggade över till den nyfunna tillvaron in i vuxenlivet, reflektioner kring hjärtesorg och att hitta sin identitet.

Under hösten 2023 medverkade Ellen Krauss i TV4:s Så mycket bättre och tolkade bland annat Lasse Holms ”Inatt (Inget Stoppar Oss Nu)” och Jonathan Johansson (Sommarkläder) ”Dosen´t Matter” och det blev en succé med listplaceringar på såväl Spotify, radiolistan och Svensktoppen. TV-tittarna fick ta del av Ellens charm, talang och humor och även höra flera av Ellens dolda låtskatter i tolkningar som till exempel Peg Parneviks ”Bättre nu (The Wedding)”. På QX-galan 2024 vann Ellen det prestigefyllda priset ”Årets HBTQ” och hon är Grammisnominerad för Årets Visa/Singer-songwriter.

Ellen har vuxit upp med musiken och hennes publik följer med på hennes livs resa.Trots sin unga ålder har hon redan nått stor framgång och turnerat själv samt öppnat för giganter som Laleh, Miriam Bryant och Markus Krunegård. Med en känsla för popmelodier, texter från hjärtat och med den lågmälda intensiteten har Ellen en förmåga att göra även de småskaliga spelningarna att upplevas som storslagna. Under våren och sommaren 2024 kommer Ellen att spela live igen - nu på de stora scenerna och festivalerna.

26/4 Åre Sessions, Åre
23/5 Trädgården, Stockholm (Slutsålt)
19/6 Gröna Lund, Stockholm
5/7 Latitud 57, Oskarshamn