Elias Hurtig - En vanlig tid, en vanlig plats - 2023 - Press

ELIAS HURTIG SLÄPPER SINGEL TILLSAMMANS MED THE NOWHERE BOY & SOFIJAH

”En vanlig tid, en vanlig plats” är fjärde singeln från Elias kommande debutalbum. Singeln gästas av Hov1-medlemmen Ludwig Kronstrand under alias ”The Nowhere Boy” samt Sofijah som var ett stort YouTube-fenomen på mitten av 2000-talet. Låten är, som tidigare singlar, producerad av Picasso On The Beat och Bouzi.

LYSSNA HÄR

”En vanlig tid, en vanlig plats kom till i min lägenhet i början av det här året. I samband med att jag skrev låten började jag och Sofia ha mer och mer kontakt. Jag insåg att den mörka stämningen i låten påminde mycket om den musik Sofia släppte under slutet av 00-talet. Det kändes därför inte mer än självklart att fråga henne om vi skulle göra den tillsammans. En vecka efter det skickade jag låten till Axel Liljefors, mest för att se vad han tyckte. Ludwig svarade från Axels mobil att han ville vara med på låten. Jag visste att han skulle passa på låten från första början och när jag senare fick höra hans vers förstod jag att jag hade rätt, säger Elias om låten.

Sofijah beskriver sina känslor kring släppet, ”Jag är så sjukt taggad. Väldigt nervös, pirrig, förväntansfull men mest bara tacksam & glad. Känns bara helt rätt för mig just nu och jag skulle inte vilja göra det på något annat sätt än detta! Men såklart är det samtidigt nojigt, vad som helst kan hända.”

Samarbete med Pablo (Picasso On The Beat) och Kalle (Bouzi) startade i början av 2023. På bara några veckor hade de en i princip klar skiss av det som skulle komma att bli Elias debutalbum. Albumet bottnar i en kärlekshistoria om en relation som tar slut och beskriver många av de känslor som kommer med det. Det är en blandning av melankoliska, dystra, hoppfulla och glada låtar som alla utgör en pusselbit på albumet.

”En vanlig tid, en vanlig plats” med Elias Hurtig som gästas av The Nowhere boy & Sofijah släpps via EMI Sweden / Universal Music den 6:e oktober.