Elias Hurtig - Älskling - 2024 - Press - Fotograf: Tove Floss

ELIAS HURTIG SAMPLAR SOUL-LEGENDEN ISAAC HAYES PÅ NYA SINGELN ”ÄLSKLING".

Efter fjolårets hyllade debutalbum “Krig och kärlek” är Elias Hurtig tillbaka med en sprillans ny låt. På den souliga låten “Älskling” har Elias samplat ingen mindre än den legendariska artisten Isaac Hayes. Hayes är mest känd för allmänheten för “Theme from Shaft” som är ledmotivet till filmen “Shaft” från 1971, för det belönades han med två Grammys. Låten handlar om att avsluta en relation och är en naturlig uppföljare till Elias debutalbum.

LYSSNA HÄR.

Vi skrev Älskling under ett camp vi hade ute på Värmdö i vintras. Låten kom till under den mörkaste delen av året men känslan från när vi skrev den är snarare varm och glädjefylld. Den handlar om att efter många om och men sätta punkt för en relation som inte blivit som man tänkt sig. Den knyter ihop säcken om en viss epok av mitt skrivande och har hela tiden känts som en naturlig uppföljare till albumet jag släppte i höstas, säger Elias om sin nya singel.

“Älskling” är skriven av Elias Hurtig och producerad av Picasso On The Beat och Bouzi (Jireel, Reyn, Petter m.m) som även producerade Elias debutalbum. Elias Hurtig är uppväxt i Orminge utanför Stockholm, och har under de senaste åren experimenterat mycket med musiken för att hitta till det sound han har idag. Sedan debutsingeln “Är du dum” 2019 har Elias släppt flertalet singlar. Bland annat listettan “30 personer”, där han gästade vännerna i gruppen Hov1.

”Älskling” med Elias Hurtig släpps via EMI Sweden / Universal Music Sweden den 31 maj.