Foto: Joyce Rodriguez

ELECKTRA SLÄPPER NU DEN VIRALA SUCCÉLÅTEN ”UNNA DAJ (SYND Å SLÄNJA JU” FRÅN TV-PROGRAMMET ”DRAG RACE SVERIGE”

Det var i våras och i TV-programmet “Drag Race Sverige” som Elecktra för första gången framförde sin låt “Unna Daj (Synd Å Slänga Ju)“. Med över 25 miljoner visningar på TikTok och drygt en halv miljon gillamarkeringar har låten blivit en viral succé, både unga och gamla sjunger med i refrängen som handlar om att unna sig och påminna sig själv om att livet är kort. Låten har blivit ett riktigt “anthem” och Elecktra har nu skrivit kontrakt med Universal Music Sverige.

- “Unna Daj" är både ett ”statement” och en påminnelse om att livet är kort. Ta hand om dig själv, vår miljö och var snäll mot dig själv och andra. Ta för dig på vägen mot din framgång, för det är synd å slänga ju!“, säger Elecktra om låten.

Elecktra har haft en framgångsrik karriär som dragqueen i flera år och har bland annat medverkat i den prestigefyllda showen “After Dark”. Hon var en del av showen under en tvåårig Sverigeturné. Utöver det har Elecktra varit värdinna, DJ och uppträtt på nattklubbar. Robin Werner (som är Elecktra) har tillsammans med sin make Jonny startat dragshowen Cabaret Moulin, vilket har blivit Malmös största dragshow. Robin började med dragkonstformen redan när han var 17 år och skapade då karaktären Elecktra. Som barn ägnade han sig åt teater och dans och efter gymnasiet utbildade han sig till makeupartist. Elecktra har också uppträtt som soloartist på scener i USA, bland annat på Dream Girls i West Hollywood.

- Jag hoppas att det jag gör kan fungera som en ögonöppnare för människor och få dem att inse att drag är något ofarligt och inkluderande. Det handlar om att våga vara sig själv och vara stolt över det, säger Elecktra/Robin om syftet med sin musik.