DANIELA RATHANA HYLLAR SINA THAILÄNDSKA RÖTTER MED "PAD THAI"

DANIELA RATHANA HYLLAR SINA THAILÄNDSKA RÖTTER MED "PAD THAI"

Daniela Rathana släpper idag singeln "Pad Thai", som är den andra singeln från hennes kommande album ”Where Strippers Go To Die”. Låten, som är en hyllning till hennes thailändska rötter, är skriven av Daniela tillsammans med Oskar Linnros, Mapei, Albin Tengblad och Christian Nilsson.

LYSSNA PÅ "PAD THAI"

Med låten ”Pad Thai” återtar Daniela Rathana narrativet om thailändska kvinnor i Sverige och paketerar det i ett deep-house-beat.

Under uppväxten tampades Daniela med inre konflikter gällande sitt ursprung, sin känsla av rotlöshet och sin eviga längtan efter tillhörighet. Hennes mamma är adopterad från Thailand och efternamnet Rathana är namnet som hennes mamma gavs på barnhemmet i Thailand i slutet på Vietnamkriget.

Tidigare i år åkte Daniela till Thailand för att hitta sina rötter och spela in den kommande dokumentärserien ”Blodsband”. Daniela känner att nidbilden, fördomarna och rasismen kring thailändska kvinnor är en debatt som har fått väldigt lite uppmärksamhet i Sverige och på resan till Thailand fick hon träffa kvinnor hon kunde se sig själv i - långt ifrån den stereotyp hon blivit presenterad för. Det var så låten ”Pad Thai” kom till – ett sätt att utmana och ifrågasätta fördomar.

Låten skrevs ursprungligen av Mapei, men var då på engelska.

– Mapei ringde frågade om jag ville ha den, jag lyssnade på låten och älskade den direkt. Sen ringde jag Oskar och vi skrev om texten på svenska från mitt perspektiv och mina upplevelser, säger Daniela Rathana.

Daniela Rathana är en av Sveriges starkast lysande stjärnor. Sedan debuten med EP:n ”Halva vägen fri” 2020, har hon hunnit vinna både en Grammis 2021 för ”Årets Pop” med debutalbumet ”Rathana Club” och tilldelats ”Årets textförfattare” på Musikförläggarnas Pris samma år.

Daniela har uppmärksammats för sina liveframträdanden och blev därför nominerad till “Guldmicken” på P3 Guld 2023. Hennes klubbturné “Rathana Club” och sommarturnén “School of Rathana” har båda rosats av såväl kritiker som fans. Sommaren 2023 var Daniela förband åt Håkan Hellström på Ullevi, där spelningarna gick till historien och slog publikrekord i Skandinavien. Även internationellt har Daniela Rathana väckt intresse. 2022 samplade Stormzy Danielas debutsingel “Nu till livet” i låten “My Presidents Are Black”.

Niklas Torsell

Presskontakt Senior PR Manager Local Pressansvarig för bl.a. ABBA, Agnes, Benjamin Ingrosso, Daniela Rathana, Felicia Takman, Jacqline, Kiana, Marcus & Martinus, Samir & Viktor, Seinabo Sey och Tusse +46708-974326 Instagram