Nyhet -

JOAKIM JOHANSSON HAR UTSETTS TILL PRESIDENT NORDICS UNIVERSAL MUSIC CENTRAL EUROPE

Berlin/Stockholm, den 27 juni 2024 - Universal Music Central Europe, en del av Universal Music Group (UMG), den globala marknadsledaren inom musikbaserad underhållning, har idag meddelat att Joakim Johansson har blivit befordrad till President Nordics Universal Music Central Europe efter imponerande prestationer de senaste åren för Universal Music Sverige, där han fortsätter att axla rollen som VD. Joakim tar dessutom ansvaret för Universal Musics verksamheter i Danmark, Norge, Finland och Baltikum. Han fortsätter att rapportera till Frank Briegmann, Chairman & CEO Universal Music Central Europe och Deutsche Grammophon.

Casper Bengtson, VD för Universal Music Denmark, Kimmo Valtanen, VD för Universal Music Finland och Bjørn Rogstad, VD för Universal Music Norway, kommer från och med nu att rapportera direkt till Joakim Johannson. Förändringarna är en del I ledet av Frank Briegmanns strategi att stärka det kreativa samarbetet mellan de nordiska och centraleuropeiska länderna och fortsatt främja innovation i regionen.

Joakim Johansson började på Universal Music I sverige 2013 som General Manager, sex år senare blev han befordrad till VD. Joakim har spelat en viktig roll I arbetet att återta den marknadsledande positionen I sin hemmamarknad och nått stora frmagångar, både på hemmaplan och internationellt, med artister som Avicii, Tove Lo, Loreen, Benjamin Ingrosso och den otroligt framgångsrika releasen med ABBA Voyage, med flera. Joakim har också lett arbetet med investeringen I United Stage, nordens ledande livebolag.

Joakim Johansson, President Nordics Universal Music Central Europe:
Jag är hedrad och otroligt exalterad över att axla rollen som President Nordic Region, en region som alltid burit sin kraft som hemvist för musikalisk kreativitet och innovation. De nordiska länderna har ett rikt musikalisk arv och befinner sig den absoluta framkanten när det kommer till digital utveckling. Det är en stor ära att leda vårt extremt talangfulla team regionen, och jag ser fram emot att driva vår vision in i framtiden. Jag vill tacka Frank Briegmann för denna otroliga möjlighet, jag ser fram emot att arbeta nära med honom på hans resa att forma framtidens musikbolag och bryta ny mark I Norden.

Frank Briegmann, Chairman & CEO för Universal Music Central Europe och Deutsche Grammophon:
“Grattis till Joakims välförtjänta nya utökade roll. Under de senaste åren har Joakim och hans team byggt imponerande listframgångar med nya artister och världsstjärnor i Sverige och har arbetat med stor passion och disciplin för att bygga internationella framgångar för våra artister. Jag ser mycket fram emot att fortsätta arbetet med Joakim och hans team för att skapa nya framgångar för våra artister I norden.”

Frida Skogh

Presskontakt Senior PR & Corporate Communications Manager 0704954309