SHELL OCH BMW FÖRDJUPAR SAMARBETE

Shell utökar samarbetet med BMW sedan man utsågs till rekommenderad leverantör av äkta BMW-motorolja och BMW-koncernens enda rekommenderade globala leverantör av motorolja på eftermarknaden. Shell Lubricants – Shell Helix Ultra och Pennzoil Platinum – samarbetar nu med BMW Motorsport som premiumpartner och exklusiv leverantör av premiummotoroljor. Shell V-Power blir det rekommenderade bränslet för BMW:s M-serie

Partnerskapet kommer att omfatta Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), TUDOR United SportsCar Championship (USCC) och 24-timmarsloppet i Nürburgring-Nordschleife – med tävlingar i Österrike, Kanada, Tyskland, Nederländerna, Tyskland och USA.

Avtalet kommer att beröra en rad olika tävlingstyper och klasser, från den välkända DTM-serien med standardvagnar – en av de populäraste i världen – till den nya USCC-serien, en nordamerikansk racingserie för sportvagnar och GT-bilar som nu är inne på sin andra säsong. På programmet står även det klassiska uthållighetsprovet 24-timmars på Nürburgring. Shells satsning på motorsport hjälper bolaget att utveckla produkter för vanliga bilägare, och det utökade samarbetet med BMW förstärker den här möjligheten.

Avtalet innebär att Shell V-Power bensin och diesel rekommenderas för BMW:s M-serie, vilket ska ses som ett erkännande av mer än 100 års innovation och ledarskap inom bränsletillverkning. Med sin unika sammansättning utformad för att aktivt rengöra och skydda viktiga motorkomponenter är Shell V-Power den perfekta partnern för BMW:s tekniskt avancerad M-serie.

I en kommentar till det fördjupade samarbetet säger Mark Gainsborough, Shells koncernchef: ”Vi på Shell hyser en stark passion för motorsporten och har länge varit engagerade i olika internationella tävlingar. Vi ser mycket fram emot att utöva denna passion också som BMW:s partner, och dessutom vara det märke som levererar de motoroljor som BMW-gruppen rekommenderar på eftermarknaden. Partnerskapet med BMW understryker hur produkter som motoroljorna Shell Helix Ultra och Pennzoil Platinum samt Shell V-Power-bränsle kan bidra till att stärka BMW:s framgångar på och utanför tävlingsbanorna. Samarbetet innebär att två lika passionerade företag nu kan tänja på gränserna i arbetet med att utveckla motoroljor, bränslen och motorer – och förhoppningsvis kommer detta att gynna alla förare, inte bara de som tävlar.”

Oljans förmåga att rengöra, minska friktion och reglera temperaturen spelar en stor roll för motorns hållbarhet, effektivitet och prestanda. Nya regler inom motorsporten har gjort användningen av premiumolja ännu viktigare för ambitiösa tävlingsdeltagare som BMW. Så tillåts exempelvis numera varje DTM-tillverkare använda högst nio motorer under hela säsongen. I teståkningarna har BMW Motorsport redan kunnat uppleva prestandafördelar tack vare Shell Helix Ultra med PurePlus Technology.

”Alla här på BMW Motorsport gläder oss stort åt stödet från Shell såväl i DTM och USCC som i 24-timmars Nürburgring”, säger BMW Motorsports chef Jens Marquardt. ”Både Shell Helix Ultra och Pennzoil Platinum passar perfekt in på vår tävlingsverksamhet. Vi känner ett stort förtroende för dessa högpresterande motoroljor och hoppas att det fördjupade partnerskapet lägger grunden till gemensamma framgångar på tävlingsbanorna.”

Shell ska utse ett team med erfarna tekniker som kommer att arbeta vid sidan av BMW Motorsports egna medarbetare. Deras arbete går ut på att utveckla en högkvalitativ oljeblandning för BMW M4 i DTM-utförande. Utvecklingen kommer att pågå under hela testning- och tävlingssäsongen.

• Transport

• shell
  • bmw
  • smörjmedel
  • lubricants
  • smörjolja

Univar företräder över 3 500 kemikalietillverkare och förser en kundbas på 115 000 kunder med ett komplett sortiment. Univar har ett nätverk på över 260 distributionsenheter i Nordamerika, Europa, Asien/Stillahavsområdet och Latinamerika. Företaget har ytterligare säljkontor i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika. År 2011 omsatte Univar 9,7 miljarder dollar.

2010 utsågs Univar Norden till huvuddistributör av Shells smörjmedel i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Univar erbjuder ett brett spektrum av kvalitetsprodukter för industrin, bilbranschen och konsumentledet men även produkter för sjöfarten, flygnäringen och jordbruket. Samarbetet mellan Shell och Univar innebär också att kunderna får bästa möjliga tekniska stöd och hjälp med försäljning och marknadsföring av smörjmedelsprodukter.

Ida Schrøder

Presskontakt Product Coordinator Shell Lubricants Nordic