Emil Jensen - Turné, samlingsskiva & bok

Emil Jensen - Turné, samlingsskiva & bok

EMIL JENSEN - OM DU INTE STÅR FÖR NÅGOT FALLER DU FÖR ALLT

Idag släpps extraföreställningar i Stockholm, Göteborg och Malmö

Efter succéturnén med ”I det nya landet” som gick för fulla hus genom hela Sverige 2013-2014, är Emil Jensen nu tillbaka med en ny föreställning och den 2 okt släpps en ny bok med texter, noter, pyssel och tidigare outgivet material samt samlingsskivan ”Om du inte står för något faller du för allt – Samlade låtar” som innehåller den nya låten ”Saknar du mig?”. Singeln släpps den 14 september och det lyckade samarbetet med Tobias Fröberg som producent fortsätter och klär sig i en ny dräkt, en onepiece i starka färger. Från den jordiga ljudbilden på förra skivan, skiftar nya singeln mer i rosa sammet. Du kan redan nu lyssna på den här;

Få artister vågar vara så personliga och samtidigt ta ställning så tydligt som Emil gör och i den nya föreställningen är han modigare, roligare – och allvarligare - än någonsin. Med sin helt egna blandning av musik, lyrik och samhällssatir tar Emil ett vänligt men bestämt strupgrepp om publiken. Brännande aktualiteter varvas med musikaliska och språkliga trollkonster och rytmiska sagor om flykt och solidaritet som inte lämnar någon oberörd.

Emil Jensen säger själv:
– Sen den förra turnén har jag varit på en biståndsresa och det märks säkert i tematiken. All misär och samtidigt det okuvliga hoppet och humorn jag mött. Vad händer med medmänskligheten när vi hela tiden tvingas försvara det lilla vi har? Självklart pratar och sjunger jag också om det som händer i världen och Sverige och i mig själv just nu - det enormt ojämställda samhälle vi lever i tvingar oss att vara enormkritiska! Och det globala hör ihop med det djupast privata, i föreställningen pratar jag också om psykisk ohälsa – om att aldrig hinna vara ledsen mer än korta stunder och bli nanodepressiv. Och så fastslår jag en gång för alla varför precis alla behövs, varför det är så svårt att engagera folk i klimatfrågan och förstås återkommer jag till grunden för allt; kärleken.

Mellan dessa mellansnack kommer Emil Jensen spela sånger från sin samlade låtskatt och några alldeles nya låtar som ännu inte släppts.

Emil har släppt fem hyllade album, kultförklarade ljudböcker, gjort mängder ”Tankar för dagen” i P1, är krönikor i tidningenETC, gjort en hel sommarturné per cykel och långfilmsdebuterat iJan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick". Han har belönats med en rad priser, som Björn Afzelius-prisetochGustaf Frödingslyrikpris och sen tidigare är han europamästare i poetry slam.

”Emil Jensens texter och musik kännetecknas av ett skenbart spontant uttryck, lekfullt och träffsäkert. Men bakom ridån av humor finns ett stort allvar och ett uppriktigt samhällsengagemang. I sitt skapande ställer han sig på de svagas och utsattas sida i kampen mot fördomar, hyckleri och maktmissbruk. Emil Jensen är en mångsidig konstnär som med sin personliga berättelse speglar vår tid.” (ur motiveringen till Fröding-priset)

Turnéplan:

16-okt Stockholm, Södra Teatern
17-okt Stockholm, Södra Teatern
17-okt Stockholm, Södra Teatern (extra midnattsföreställning kl 22)
30-okt Uppsala, Reginateatern
31-okt Uppsala, Reginateatern
05-nov Lund, Stadsteatern
06-nov Göteborg, Stora Teatern
06-nov Göteborg, Stora Teatern (extra midnattsföreställning kl 22)
07-nov Falkenbergs Stadsteater
27-nov Umeå, Sagateatern
01-dec Malmö, Victoriateatern (extraföreställning)
02-dec Malmö, Victoriateatern
03-dec Malmö, Victoriateatern
04-dec Malmö, Victoriateatern
05-dec Malmö, Victoriateatern

Pressbilder kan laddas hem från www.unitedstage.se. Gå in på pressidan och använd lösenordet press7.

För mer information:

United Stage Artist AB