Rivningen av Barsebäcksverket inleds med ansökan om bygglov

Rivningen av Barsebäcksverket inleds med ansökan om bygglov

Barsebäck Kraft AB (BKAB) har idag lämnat in en ansökan till Kävlinge kommun om bygglov för en tillfällig lagerbyggnad på kärnkraftverkets område. Ett positivt besked från kommunen innebär att den historiska rivningen kan påbörjas om två år, och att marken kan vara tillgänglig för andra ändamål 2030 om allt går enligt planerna.

Barsebäcks två reaktorer togs ur drift 1999 respektive 2005 efter ett beslut i riksdagen. Rivningen av kärnkraftverket har planerats och förberetts under en längre tid. Först att monteras ned är de radioaktiva delarna i reaktorernas inre.

- Rivningen blir säkrare, effektivare och snabbare om vi monterar ned reaktorernas inre delar och förvarar delarna i ett lokalt buffertlager fram till att de kan transporteras vidare till slutförvaret, säger Åsa Carlson, operativ chef på E.ON Kärnkraft Sverige, som äger marken och ansvarar för rivningen av verket.

Slutförvaret av mellan- och lågaktivt kärnavfall (SFR) finns vid Forsmark, en anläggning som ska byggas ut för att också omhänderta rivningsmaterial från de svenska kärnkraftverken. Enligt Svensk Kärnbränslehantering (SKB) beräknas utbyggnaden att vara klar 2022.

Nästa steg i rivningen blir demontering av stora komponenter, såsom reaktortankarna och vissa betongkonstruktioner. Även transformatorer och andra stora, icke radioaktiva, komponenter tas bort i det steget.

- När allt radioaktivt material är borta från anläggningen kan den friklassas. Det betyder att det inte finns någon radioaktivitet kvar som överstiger de värden som finns naturligt i miljön och att strålskyddslagen inte längre behöver tillämpas, förklarar Åsa Carlsson.

Tidigast 2030 beräknas rivningsarbetet och återställandet av marken att vara helt genomfört. Kostnaden för hela projektet beräknas till cirka 4 miljarder kr.

- Det finns ännu inget beslut om vad marken ska användas till efter projektet. Kävlinge kommun har uttryckt önskemål som vi kommer att väga in i beslutet. Nu ska vi först riva kärnkraftverket, ett omfattande och historiskt projekt som återigen kommer att sätta Barsebäck på världskartan, avslutar Åsa Carlson.

För mer information kontakta:

Åsa Carlson, VD Barsebäck Kraft, 070-552 53 19.

Torbjörn Larsson, presskontakt Uniper Sverige, telefonnummer 070-637 32 77.

Fakta om Barsebäcksverket

Barsebäck Kraft AB är idag ett helägt dotterbolag till Ringhals AB. Ringhals ägs gemensamt av Vattenfall (70,44%) och E.ON (29,56%). Som en kompensation för den förlorade anläggningen, utvecklades en samägarmodell där E.ON idag äger 29,6 procent av Ringhals och 9,9 procent av Forsmark. E.ON äger även 54,5 procent av OKG utanför Oskarshamn, sedan 1993.

www.barsebackkraft.se

Fakta om Svensk Kärnbränslehantering (SKB)

Allt svenskt radioaktivt material från kärnkraftverk, industri och forskning kommer att slutförvaras i Östhammars kommun, i närheten av Forsmark. Läs mer om det svenska systemet för omhändertagande av radioaktivt avfall på www.skb.se.