Tre nominerade Kraftkvinnor från Uniper

Kraftkvinnorna är ett nätverk som bildades våren 2015 med syfte att synliggöra och lyfta kompetenta kvinnor i energibranschen. Som ett led i detta instiftades priset Årets Kraftkvinna. I eftermiddag koras årets Kraftkvinna och Uniper Sverige har tre nominerade - Lina Palm, Åsa Carlson och Tina Helin.

När Kraftkvinnorna drog igång förra våren var målsättningen att sätta ljus på det faktum att det finns för få kvinnor i energibranschen. Ansvaret för detta vilar tungt på företagsledningar och de som rekryterar MEN det finns mycket alla andra kan göra också och det var där Kraftkvinnorna tog sitt avstamp. Det handlar om att se till att det finns fler kvinnor att rekrytera, och att de mest kompetenta kvinnorna vill komma till just energibranschen.

- Kraftkvinnorna har tagit på sig rollen att skapa ett nätverk för de kvinnor som redan finns i branschen, vi är många, och vi blir starkare och får roligare när vi inser det, säger Lina Palm, från Uniper och medlem i nätverket.

Kraftkvinnorna har också tagit på sig rollen att synliggöra alla de kompetenta och lyskraftiga kvinnor som finns i branschen idag. Att visa på föredömen är ett bra sätt att locka till sig kompetens. Ett exempel på ett ypperligt sådant föredöme kommer att presenteras som pristagare lite senare idag.

Totalt har i år 35 kraftkvinnor från energibranschen nominerats, och samtliga nominerade kan visa upp meritlistor och gärningar som spänner över ett imponerande register. Idag koras vinnaren enligt följande kriterier:

• arbetar inom energibranschen eller närliggande bransch/organisation
  • har synliggjort kvinnor i/utanför den egna organisationen
  • har visat mod, tagit ansvar för och drivit på för en stor förändring när det gäller jämställdhet i sitt företag/sin organisation
  • har tagit betydande kliv för sin egen/andras karriärutveckling

- Jag är mycket stolt över alla kraftkvinnor i Uniper, men självklart extra glad över att tre av dem har nominerats till den här utmärkelsen. Lina, Åsa och Tina är utomordentliga förebilder för en mer jämställd energibransch. Alla på Uniper håller nu tummarna inför dagens avgörande, säger Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige.

Lina Palm är verksam som Senior Political Advisor på Uniper Sverige. Lina har ett förflutet som Energidirektör på Skogsindustrierna där hon också drev basindustrins energifrågor inom ramen för SKGS. Lina är väl insatt i svensk energipolitik och har under flera år varit en tung och respekterad opinionsbildare och sakkunnig för industrin.

Åsa Carlson är VD för Barsebäcks Kraft AB, ett företag inom Uniper-koncernen. Åsa är därmed ansvarig för rivningen av det första kommersiella kärnkraftverket i Sverige, med det uttalade målet att bli ett mönsterprojekt som ska genomföras säkert och effektivt med minsta möjliga miljöpåverkan. Tidigare satt Åsa i ledningsgruppen för ägarbolaget E.ON Sverige Kärnkraft, där hon ansvarade för driftfrågor.

Tina Helin är vice VD på OKG, med särskilt ansvar för att hålla ihop OKGs pågående omställning och driva Operational Excellence inom organisationen. Dessförinnan har Tina haft ledande befattningar på E.ON sedan 2007 bland annat inom vindkraft och vattenkraft, och närmast som VD på E.ON Gas. På meritlistan finns också en gedigen internationell karriär som gruvingenjör med uppdrag i bland annat Sydafrika och Peru.