Illustration: Blykallas brittiska kärnkraftverksdesign består av fyra reaktorenheter och kommer att kunna producera 220 megawatt elektricitet under 25 kalenderår med hjälp av en enda laddning bränsle. Copyright Blykalla Reaktorer

Ansökan till Energimyndigheten om medfinansiering av testreaktor

Uniper Sverige, Blykalla och KTH har nu skickat in en ansökan till Energimyndigheten om medfinansiering av en testsreaktor av typen SMR (Small Modular Reactor). Demoanläggningen beräknas kosta totalt 250 Mkr, och ansökan omfattar en medfinansiering från Energimyndigheten om ca 119 Mkr.

Det var i februari i år som Uniper tillsammans med Blykalla och KTH, offentliggjorde den gemensamma intentionen att bygga en testreaktor av typen SMR (Small Modular Reactor). Nu har Energimyndigheten tagit emot en detaljerad ansökan om medfinansiering av projektet.

Förutsatt att Energimyndigheten beviljar anslag och att finansieringen säkras, blir nästa steg att bygga en eldriven icke-nukleär prototyp för att testa och verifiera material och teknik i en miljö av smält bly vid höga temperaturer. Prototypen, som ska drivas i fem år med start 2024, är planerad att uppföras på OKG:s område vid Simpevarp utanför Oskarshamn.

- Det primära syftet för Uniper är att synliggöra och främja forskning om kommersiellt applicerbar kärnkraft i Sverige och visa att det går att utveckla nästa generations kärnkraft i Sverige, både tekniskt och finansiellt. Vi har också skapat ett Joint Venture som plattform för vidare finansiering och utveckling där flera andra industriaktörer och akademiska instanser kan ansluta sig, berättar Johan Svenningsson, VD Uniper Sverige.

Sverige står inför en enorm utmaning när det gäller det framtida behovet av elproduktion, som förväntas eskalera under 2030-talet i takt med ett ökat behov av elektrifiering. Inte minst har svenska industriföretag aviserat flera elintensiva omställningsprojekt för att göra sina verksamheter fossilfria och klimatneutrala.

Även i det globala perspektivet omnämns kärnkraft allt oftare som en förutsättning för ett hållbart energisystem. FN:s klimatpanel IPCC underströk redan 2014 att alla fossila kraftslag behövs för att minska koldioxidutsläppen och därmed den globala uppvärmningen på ett effektivt sätt. Under våren har FN via UNECE visat hur kärnkraften dessutom bidrar till att uppnå de 17 globala hållbarhetsmålen och EU:s Joint Research Committee har slagit fast att kärnkraften är hållbar utifrån EU:s hållbarhetsklassificering.

För mer information; Torbjörn Larsson, press officer, Uniper Sweden, tfn 070-637 32 77