Unilabs tillsätter medel för att främja forskning och utveckling inom laboratoriediagnostik.

Vill du vara med och driva forskning och utveckling inom tillämpad klinisk laboratoriediagnostik?
Unilabs laboratoriemedicin vill främja forskning och utveckling (FoU) genom att ha särskilda medel för detta ändamål. Vi vill med vår satsning stödja och utveckla vårdprocesserna. Projekt som kan tänkas ansöka om FoU-medel kan vara samarbetsprojekt mellan vården och laboratoriemedicin, men även utveckling av nya laboratorietekniker/metoder kan vara aktuellt.  Unilabs är också positiva till att gå in som delfinansiär till större FoU-projekt, där vår laboratoriemedicin ingår.

Vem kan söka?
Både anställda inom Unilabs men även anställda inom verksamhet till vilka Unilabs bedriver laboratoriemedicin, kan ansöka om medel.
Medel kan tilldelas enskilda individer eller grupper. FoU-medel kan sökas vid två tillfällen varje år. Sista dag för ansökan är 30 april respektive 31 oktober. Beslut om tilldelning fattas av FoU-rådet som bl.a består av Unilabs medicinska chefer.

Den som får FoU-medel ska redovisa med del- och slutrapport till FoU-rådet. Resultaten kan också att publiceras i form av abstract/poster eller vetenskaplig artikel samt på Unilabs hemsida. Unilabs har rätt att återge resultaten.

Läs mer om FoU och hur man ansöker på www.unilabs.se

Annelie Vestlund, Chef laboratoriemedicin Sverige och Norge

Unilabs är ett ledande diagnostiskt företag för tjänster inom laboratoriemedicin och radiologi. Vi är 3 600 medarbetare och driver mer än 90 laboratorier och 30 radiologienheter i  Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Spanien, Sverige och Storbritannien. Våra kunder är privata och offentliga hälso- och sjukvårdsenheter såsom sjukhus, vårdcentraler, läkare, hälsovårdsföretag, försäkringsbolag och läkemedelsföretag. Vi erbjuder laboratoriemedicinska analyser och tjänster inom klinisk kemi, klinisk mikrobiologi, klinisk patologi och cytologi, transfusionsmedicin och kliniska prövningar. Våra radiologienheter erbjuder tjänster inom konventionell röntgen, mammografi, MR, DT, ultraljud, genomlysning, osteoporos, nuklearmedicin och teleradiologi.