Unilabs tecknar avtal värt 1,6 miljarder SEK med Landstinget Sörmland

Unilabs tecknar avtal värt 1,6 miljarder SEK med Landstinget Sörmland

Efter att ha vunnit den offentliga upphandlingen om laboratoriemedicinska tjänster i Sörmland har Unilabs och Landstinget Sörmland nu signerat ett avtal som träder i kraft 1 oktober 2013. Avtalstiden är sex år med möjlighet till förlängning upp till fyra år. Unilabs har bedrivit en komplett laboratoriemedicinsk verksamhet i Sörmland sedan 1996, på uppdrag av landstinget.

Det nya avtalet är värt ca 1 650 miljoner SEK (inklusive förlängningsperioden). Avtalet beräknas ge en besparing åt Landstinget Sörmland på mer än 50 miljoner SEK per år.

”Efter en omfattande upphandlingsprocess, där alla parter varit nöjda har vi nu tecknat ett långvarigt laboratorieavtal med Unilabs AB. Det ger oss förutsättningar till att utveckla och förbättra laboratorieservicen  för länets invånare både gällande den centrala laboratorieverksamheten på sjukhusen som det  patientnära analyserandet på vårdcentralerna. Vi ser fram emot ett fortsatt gott kreativt utvecklingsarbete.” säger Dan Hegewald, Verksamhetschef Laboratoriemedicin Landstinget Sörmland.

Unilabs Verksamhetschef i Sörmland, Lotta Bodin, tillägger:

”Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över att få fortsätta driva verksamheten i Sörmland. Vi har väldigt goda erfarenheter av samarbetet med Landstinget Sörmland och ett så här stort avtal ger fantastiska möjligheter till långsiktig utveckling av laboratoriemedicin för de olika vårdnivåernas behov.”

Den laboratoriemedicinska verksamheten i Sörmland består av ett centrallaboratorium på Mälarsjukhuset i Eskilstuna, sjukhuslaboratorium i Nyköping och i Katrineholm samt ett omfattande nätverk av patientnära analyser som genomförs ute på sjukvårdsenheter.

De laboratoriemedicinska områden som omfattas är bland annat; Klinisk Kemi, Mikrobiologi, Transfusionsmedicin, Patologi, Bårhusverksamhet, PNA (Patientnära Analyser), Provtagningscentraler och kallelser till Gynhälsokontroller.

Avtalet innehåller tydliga krav på servicenivåer och svarstider för att kunna möta de allt högre krav som dagens sjukvård står inför.

Unilabs är ett ledande diagnostiskt företag för tjänster inom laboratoriemedicin och radiologi. Vi är 3 800 medarbetare och driver mer än 90 laboratorier och 30 radiologienheter i  Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Spanien, Sverige och Storbritannien. Våra kunder är privata och offentliga hälso- och sjukvårdsenheter såsom sjukhus, vårdcentraler, läkare, hälsovårdsföretag, försäkringsbolag och läkemedelsföretag. Vi erbjuder laboratoriemedicinska analyser och tjänster inom klinisk kemi, klinisk mikrobiologi, klinisk patologi och cytologi, transfusionsmedicin och kliniska prövningar. Våra radiologienheter erbjuder tjänster inom konventionell röntgen, mammografi, MR, DT, ultraljud, genomlysning, osteoporos, nuklearmedicin och teleradiologi.