Val i Storbritannien: Blir premiärminister med 99 procents sannolikhet

Labour går mot en storseger i torsdagens val i Storbritannien. Enligt Unibets senaste odds pekar allt mot att partiet kommer kunna regera med egen majoritet med partiledaren Keir Starmer som ny premiärminister.

Med 99 procents sannolikhet petar Labour de konservativa Tories från regeringsmakten i Storbritannien. Unibets senaste odds står i endast 1,01 för att Labour ska vinna flest platser. Samma odds ges för att Keir Starmer blir ny premiärminister och att Labour bildar en majoritetsregering.

För Tories ser det desto dystrare ut. I många valkretsar pekar oddsen på att partiet hamnar bakom det högerpopulistiska Reformpartiet, som leds av Nigel Farage. Farage har just nu lika goda odds att bli premiärminister som sittande premiärminister Rishi Sunak (34 gånger pengarna).

En mer spännande kamp sker i valkretsen Islington North i norra London. Där utmanar tidigare Labourledaren Jeremy Corbyn sitt förra parti som självständig kandidat, för att behålla sin plats i underhuset. Just nu är oddsen cirka 60/40 i Labours favör att vinna valkretsen över Corbyn.

Valdeltagandet i Storbritannien förväntas sjunka och hamna under 64,5% enligt Unibets odds, att jämföra med 67,3% i förra valet 2019.

Unibets odds på valet i Storbritannien

Parti att få flest platser
Labour 1.01
Conservatives 51.00