Unibet och Svensk Elitfotboll säger #nejtillnäthat

Unibet och Svensk Elitfotboll säger #nejtillnäthat

Näthat är ett problem idag i vårt samhälle. De svenska elitklubbarna i fotboll utgör inget undantag. Svensk Elitfotboll medverkar nu på en utställning tillsammans med Prinsparets stiftelse på Fotografiska i Stockholm på temat ”Säg nej till näthat”. Svensk Elitfotbolls arbete mot näthat möjliggörs tack vare samarbetet med elitfotbollens huvudpartner Unibet.

– Det är självklart för oss säga nej till näthat. Som huvudpartner till Allsvenskan och Superettan vill vi vara med och förbättra hela fotbollsupplevelsen, och det är såklart positivt om vårt sponsorskap kan bidra till att lyfta denna fråga, där vi ser att elitfotbollen kan agera föredöme för samhället i stort, säger Philip Lagström, Sverigechef på Unibet.

Från och med 1 november och en vecka framåt pågår en utställning på Fotografiska i Stockholm där målet är att skapa en rörelse för en tryggare nätvardag och tillsammans stå upp mot hot och hat på nätet. Svensk Elitfotboll med dess 32 klubbar har en stor möjlighet att kunna påverka människor i sina lokala närområden. Spelarna i Allsvenskan och Superettan är starka förebilder och klubbarna är starka varumärken. Prinsparets stiftelse gör utställningen på Fotografiska tillsammans med just Fotografiska samt med Svensk Elitfotboll, Facebook, Ingager och Sinch.

– Genom Elitfotbollens kraft visa på vilka starka förebilder vi är. Vi vill och kan vara en viktig förändring till en tryggare och schysstare nätvardag, säger Beatrice Clarke, ansvarig för hållbarhet på Svensk Elitfotboll.

– Vi har flera spelare samt ledare som idag lever med näthat och hot direkt kopplade till sig själva som individer. Något som vi aldrig kan acceptera. Tillsammans kan vi göra stor skillnad.

Prinsparets stiftelse skriver följande på sin hemsida:

”Bemöt hat och elaka kommentarer med #nejtillnäthat. Att börja argumentera, tjafsa emot eller hata tillbaka är sällan en bra strategi. Men att markera och säga ifrån är något vi alla behöver ta ansvar för att göra för att skapa ett mer inkluderande internet. Det är så många som är passiva på nätet, som ser hatet men som inte agerar. Låt oss ändra på det och göra tvärtom. Istället för att scrolla vidare tar vi avstånd genom #nejtillnäthat.”

Läs mer på https://www.nejtillnathat.se

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.