Miljonutdelning från Europafonden ska hjälpa svensk fotboll att klättra på rankingen

En viktig kvalsommar väntar efter att Sverige halkat ner till plats 28 på Uefa-rankingen. Nu får de svenska klubbar som kvalar till de internationella cuptävlingarna dela på åtta miljoner kronor via Europafonden. Pengarna från huvudsponsorn Unibet ska bidra till att klubbarna når hela vägen in i ett gruppspel. Mest får Malmö FF som ska kvala till UEFA Champions League.
– Vi vet alla vad det betyder för vår fotboll med svenska lag som lyckas ute i Europa. Målsättningen är fortsatt att vi varje år ska nå ut med fler än ett lag i gruppspel, säger Svante Samuelsson, sportchef på Svensk Elitfotboll.

Europafonden finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet och syftar till att hjälpa svenska klubbar att nå gruppspelet i UEFA Champions League, UEFA Europa League eller UEFA Europa Conference League. Varje år fyller Unibet på Europafonden med fem miljoner kronor. Om en klubb når gruppspel i Europa betalas pengarna tillbaka gånger 1,5, vilket BK Häcken gjorde förra säsongen. Detta överskott går till nästa års fond så att kommande svenska klubbar som kvalar till Europa ska få så bra förutsättningar som möjligt.

Europafonden 2024:
Malmö FF: 4 miljoner kronor
IF Elfsborg: 1.333 miljoner kronor
BK Häcken: 1.333 miljoner kronor
Djurgårdens IF: 1.333 miljoner kronor

Pengarna i Europafonden fördelas så att regerande svenska mästarna får 50% från potten för att kvala till Champions League medan övriga tre klubbar får 1/6 vardera av pengarna för att kvala till Europa Conference League. 2024 kvalar Malmö FF till UEFA Champions League medan IF Elfsborg försöker nå en plats i UEFA Europa League. BK Häcken och Djurgårdens IF kvalar till gruppspel i UEFA Europa Conference League.

– Som hängivna supportrar av svensk fotboll hoppas vi såklart få se fler som tar sig ut i Europa, vilket också kommer gynna klubbarna både sportsligt och ekonomiskt. Årets Europafond är den största hittills sedan Unibet blev huvudsponsor 2020 och förhoppningsvis kan den vara till hjälp för våra svenska lag som snart går in i kvalspelet mot Europa, säger Raúl Valencia López, marknads och PR-ansvarig på Unibet.

Samtidigt som Sverige slåss om att få ut fler lag i gruppspel och på så sätt kunna klättra i rankingen så står det klart att Sverige i år tappar sitt bästa år på rankingen, som baseras på de fem senaste säsongerna, och halkar därmed ner till plats 28 i Europa, varvid sommarens kvalspel blir extra viktigt för svensk del ifall man inte vill halka efter på rankingen.

– Både vi och klubbarna är mycket tacksamma att Unibet möjliggör för de svenska lagen som ska ut i Europa att kunna förbereda sig på absolut bästa sätt. Även om BK Häcken nådde gruppspel i Europa League förra året så spelade Sverige totalt in väldigt få poäng på Europarankingen. För att vara konkurrenskraftiga rankingmässigt behöver vi åtminstone två lag som kvalificerar sig för gruppspel, menar Svante Samuelsson.

De svenska klubbarnas första kvalmotståndare är nu lottade. Vid en bra kvalsommar kan Sverige avancera många placeringar på rankingen, men då krävs gruppspel för minst en av klubbarna, helst fler.