Här är hela listan: Motiven som kan pryda Sveriges nya sedlar

Dag Hammarskjöld, Birgit Nilsson, Ingmar Bergman, Greta Garbo, Evert Taube och Astrid Lindgren blir personerna på Sveriges nya sedlar. Inför offentliggörandet var spekulationerna på vem som skulle pryda 200-kronorssedeln ihärdiga. Oddsfavoriten, och folkets favorit, Astrid Lindgren fick nöja sig med 20-kronorssedeln då Ingmar Bergman fick äran att pryda den helt nya sedeln. Nu är vadslagningen i full gång på natur- och miljömotiven. Och kommer Pippi Långstrump att hamna på sedeln tillsammans med Astrid Lindgren?

Natur- och miljömotiven kommer att hämtas från respektive landskap som personen ifråga är förknippat med. Spelbolaget Unibet har tagit fram odds på var motivet kommer ifrån. Stadsdelen Södermalm i Stockholm är solkar favorit till att hamna på 100-kronorssedeln.

- Greta Garbo är uppvuxen på Blekingegatan, hon jobbade på Götgatan och har ett torg på Södermalm uppkallat efter sig. Allt annat än ett motiv från Södermalm på 100-lappen skulle vara en skräll, säger Andreas Slätt på Unibet.

På 50-kronorssedeln ligger öarna Malö och Vinga bra till enligt oddsen. Motivet till 20-kronorssedeln hämtas förmodligen ifrån gården Näs i Vimmerby där Astrid Lindgren är uppvuxen. Visbys Ringmur eller Fårö är favoriter till att pryda 200-kronorssedeln. Spelbolaget har även odds på om någon av Astrid Lindgrens fabler kommer hamna på sedeln tillsammans med henne. Att Pippi hamnar där ligger i 3,00 pengarna.

- När jag tänker på Gotland tänker jag på ringmuren först och främst. Gällande 50-lappen tror jag på Malön i Bohuslän efter Taubes kända visa Maj på Malö. 20-lappen är mer svårtippad. Det finns många platser i Småland som är förknippade med Astrid Lindgren, säger Andreas Slätt.

Odds från Unibet

Kommer Pippi att pryda 20-kronorssedeln?
Ja 3,00
Nej 1,33

Motivet till 20-kronorssedeln – var ifrån kommer det?
Näs in Vimmerby 2,25
Stora Torget i Vimmerby 3,00
Lönneberga 3,25
Gibberyd 4,75
Svedstorp 7,50

Motivet till 50-kronorssedeln – var ifrån kommer det?
Malön/Flatön 2,25
Vinga 2,75
Islandsberg 4,50
Otterö 7,50
Käringön 10,00
Måseskär 12,50
Sotenäskanalen 15,00

Motivet till 100-kronorssedeln – var ifrån kommer det?
Södermalm 1,45
Gamla Stan 4,25
Norrmalm 4,25
Kungsholmen 7,50
Östermalm 7,50

Motivet till 200-kronorssedeln – var ifrån kommer det?
Visby Ringmur 1,75
Fårö 3,50
Gotska Sandön 4,25
Hoburgsgubben 5,25
Roma Kloster 10,00
Tofta Camping 25,00

Unibet grundades 1997 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. Unibet är en av de största privata speloperatörerna på den europeiska marknaden och erbjuder spel på 27 olika språk via www.unibet.com. Unibet har över 5 miljoner kunder i mer än 100 länder. Unibet är medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och certifierat enligt G4, Global Gaming Guidance Group.

I december 2007 förvärvade Unibet Maria Holdings (www.mariabingo.com) - Nordens största bingooperatör online, och i april 2008 Travnet (www.travnet.se) - Skandinaviens största travcommunity.

Mer information om Unibet finns på www.unibetgroupplc.com