De kan bli månadens spelare och tränare i Superettan

De kan bli månadens spelare och tränare i Superettan

Östers IF:s Adam Bergmark Wiberg och Landskrona BoIS-duon Frederik Ihler och David Edvardsson är nominerade till Månadens spelare i Superettan i maj. De nominerade tränarna är Max Mölder, Landskrona BoIS, Mikael Bengtsson, Gefle IF, och Stefan Jacobsson, Trelleborgs FF.

– Superettan är verkligen i gång för fullt och vi har fått se många fina prestationer på planen under den gångna månaden. Juryn har nu enats om tre värdiga kandidater till Månadens spelare och tre nominerade tränare. Nu är det dags för supportrarna att lägga sina röster, säger Raúl Valencia López, marknads- och pr-ansvarig, Unibet.

Nominerade till Månadens spelare i Superettan i maj

Frederik Ihler, Landskrona BoIS
Landskronas nummer nio inledde maj på ett strålande sätt. Ett mål och en assist borta mot Degerfors IF följdes upp av två snabba kassar på NP3 Arena mot GIF Sundsvall. Ihler toppar därmed skytteligan i Superettan 2024.

David Edvardsson, Landskrona BoIS
David Edvardsson har blivit en kugge på mitten för Landskrona BoIS. Ett mål, från straffpunkten borta mot Östers IF, blev det i maj, men det är framför allt hans sätt att styra spelet som imponerar.

Adam Bergmark Wiberg, Östers IF
Adam Bergmark Wiberg är en pålitlig poängspelare, så även i maj. Under den gångna månaden spelade han fram till ett av Östers mål och gjorde tre själv – där det avgörande 2–1-målet hemma mot Landskrona sticker ut.

Nominerade till Månadens tränare i Superettan i maj

Max Mölder, Landskrona BoIS
Landskrona BoIS inledde den gångna månaden med en klar 3–1-seger borta mot toppkonkurrenten Degerfors IF och avslutade den med att besegra Helsingborgs IF på bortaplan i Skånederbyt. Däremellan: en seger, ett kryss och säsongens första förlust, i en månad som innehöll fyra bortamatcher.

Mikael Bengtsson, Gefle IF
Mikael Bengtssons Gefle IF visade upp sig från sin bästa sida hemma på Gavlevallen i maj. Nio poäng på tre hemmamatcher, inklusive derbyseger mot GIF Sundsvall, smakade gott för Gävle-borna. En 0–0-match borta mot Östers IF – en av tre hållna nollor under månaden – och en knapp förlust mot Östersunds FK rymdes också i maj.

Stefan Jacobsson, Trelleborgs FF
Trelleborgs FF gick obesegrade genom maj, där Stefan Jacobssons manskap tog tre segrar och kryssade mot Utsiktens BK och Helsingborgs IF. Bland vinsterna sticker vändningen mot Örgryte IS ut, samt 3–2-viktorian mot GIF Sundsvall där TFF visade styrka i slutminuterna.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen i Allsvenskan och Superettan, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister (fem spelare och tre tränare i Allsvenskan och tre spelare och tre tränare i Superettan) till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel. Varje vinnare får 10 000 kronor från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

Raúl Valencia López

Marknads- och PR-ansvarig 070-089 65 04