De kan bli Månadens Spelare och Tränare i augusti

De kan bli Månadens Spelare och Tränare i augusti

Månadens Spelare i Allsvenskan utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

Månadens Spelare och Tränare utses sex gånger i år. I juryn sitter 16 lagkaptener och huvudtränare, samt sportjournalister från riksmedia och från lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister till utmärkelsen. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilken som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.

IF Elfsborg-duon Ahmed Qasem och Michael Baidoo gör upp med Malmö FF:s Hugo Bolin, AIK:s Ioannis Pittas och Hammarbys Bazoumana Touré om utmärkelsen Månadens Spelare i augusti. Bland tränarna är det AIK:s Mikkjal Thomassen, IF Elfsborgs Oscar Hiljemark och Hammarbys Kim Hellberg som kan vinna Månadens Tränare i Allsvenskan i augusti. Läs mer om de nominerade nedan:

Nominerade till Månadens spelare i Allsvenskan

Hugo Bolin, Malmö FF
Hugo Bolin har slagit sig in i Malmö FF:s startelva efter flera effektiva insatser. Under augusti spelade han först fram till segermålet mot IFK Norrköping innan han själv satte 2–2-målet borta mot Kalmar FF.

Ahmed Qasem, IF Elfsborg
Ahmed Qasem missade en av Elfsborgs tre matcher i augusti med en avstängning, men var tillbaka på planen i Västderbyt mot IFK Göteborg. Där stack han ut som matchens förgrundsfigur med två assist och ett mål i Gulsvarts 3–1-seger.

Ioannis Pittas, AIK
Formstarka AIK tog fem raka segrar under augusti, där Ioannis Pittas spelade nästan samtliga minuter för Gnaget. Efter tre mållösa matcher dök han upp med viktiga mål mot både BP och IFK Värnamo.

Michael Baidoo, IF Elfsborg
Michael Baidoo fortsätter att glänsa i en ännu offensivare roll i IF Elfsborg. Han nätade i lagets båda trepoängare under augusti, hemma mot Göteborgslagen GAIS och IFK, och spelade 90 minuter i 1–1-krysset mot Mjällby AIF.

Bazoumana Touré, Hammarby
Hammarby hänger med i toppen, mycket tack vare yttern Bazoumana Touré. Augusti bjöd bland annat på två mål mot BP och en assist mot IFK Värnamo från 18-åringen när Bajen klättrade i tabellen.

Nominerade till Månadens tränare i Allsvenskan

Mikkjal Thomassen, AIK
AIK:s nye tränare har fått fart på sitt lag. Så pass att Gnaget sprang hem fem raka segrar i augusti, ett facit som gjort att laget raskt klättrat i tabellen. Åtta gjorda mål och två insläppta i augusti, där höjdpunkten var derbysegern borta mot Djurgården.

Oscar Hiljemark, IF Elfsborg
Oscar Hiljemark har på kort tid fått stor effekt på sitt IF Elfsborg. I augusti spelade laget tre allsvenska matcher, och trots att man åkte på två utvisningar slutade månaden med hemmasegrar mot GAIS och IFK Göteborg och ett kryss borta mot Mjällby AIF.

Kim Hellberg, Hammarby
Hammarby gick obesegrade genom augusti och vann båda bortamatcherna mot IFK Värnamo och Kalmar FF. På hemmaplan kryssade man mot BP och GAIS. Totalt stod Kim Hellbergs lag för tio gjorda mål samtidigt som man höll två nollor under den gångna månaden.

Till omröstningen: Spelare och Tränare.

Juryn för Årets Spelare och Tränare i Allsvenskan

Jonas Dahlquist (discovery+), Niklas Jarelind (discovery+), Nordin Gerzic (discovery+), Anders Andersson (discovery+), Daniel Kristoffersson (Sportbladet), Per Bohman (Sportbladet), Anel Avdic(Expressen), Therese Strömberg (Expressen), Daniel Nannskog (SVT Sport), Olof Lundh (TV4), Martin von Knorring (Fotbollskanalen), Johan Elmander (Radiosporten), Johan Esk (DN), Casper Nordqvist (FotbollDirekt), Henrik Hultqvist (Värnamo Nyheter), Henrik Skiöld (TT), Oskar Pålsson (Borås Tidning), Lasse Hansson (Barometern), Christer Gustafson (Norrköpings Tidningar), Max Wiman (Sydsvenskan), Aldijana Talic (Svenska Fans), Daniel Meisels (UNT), Fredrik Janlind (GP), Markus Wulcan (GT), Fredrik Jonsson (Hallandsposten), Jerry Nilsson (Blekinge Läns Tidning/Sydöstran), Fredrik Tillberg (Offside), Marcus Birro (Studio Allsvenskan), Oskar Månsson (Fotboll Sthlm), Rasmus Ellvin (VLT), Fabian Ahlstrand (Fotbollsmorgon), Christoffer Svanemar (TuttoSvenskan), Svante Samuelsson (SEF), David Tezera (Unibet).