De kan bli bäst i division 2: Här är finalisterna i Unibet 2:an

De kan bli bäst i division 2: Här är finalisterna i Unibet 2:an

Idag presenterar Unibet finalisterna i Unibet 2:an, tävlingen där landets bästa fotbollsspelare i division 2 utses. Med hjälp av journalister, tränare och sportchefer har Unibet utsett 24 regionsvinnare som har chans att ta hem den prestigefyllda titeln som landets bästa spelare i division 2.

I takt med att årets fotbollssäsong i division 2 nu lider mot sitt slut är det dags att presentera finalisterna i Unibet 2:an, som i 20 år har hyllat säsongens främsta spelare i herrfotbollens division 2.

Via höstens nomineringsprocess har tränare, sportchefer och lokala sportjournalister nominerat säsongens bästa målvakt, back, mittfältare och anfallare. Tidigare presenterades tolv nominerade från varje serie, utifrån dessa kan Unibet nu avslöja de fyra regionsvinnarna från varje serie, som har chans att vinna Unibet 2:an 2022.

– Det är fantastiskt roligt att för hela 20:e året i rad kunna utse landets bästa spelare i division 2, och att intresset för tävlingen bara tycks växa sig starkare. Det har varit en jämn kamp mellan många kandidater, men med ett gediget nomineringsunderlag i ryggen har vi nu kunnat plocka fram ett gäng välförtjänta finalister, säger Anders Falk, projektledare för Unibet 2:an.

Slutvinnarna presenteras i början på november. Dessa fyra får 15 000 kronor var där 10 000 kr går till klubben och 5 000 kr till spelaren. Sedan starten 2003 har Unibet delat ur över en miljon kronor till division 2-föreningar i hela landet.

– Hela 20 klubbar finns representerade bland finalisterna, med en blandning av spännande talanger och rutinerade division 2-rävar som funnits med i diskussionerna även under tidigare upplagor av tävlingen. Vi säger också extra grattis till Skiljebo SK, Lidköpings FK, Ahlafors IF och Eskilsminne som fått med två spelare var på listan, säger Anders Falk.

Finalisterna i Unibet 2:an säsongen 2022

De bästa spelarna i division 2 Norrland är:

Bästa målvakt: Simon Bandh, Bodens BK
Bästa back: William Olausson, IFK Luleå
Bästa mittfältare: Filip Siljander, Friska Viljor FC
Bästa anfallare: Ieltsin Camoes, Skellefteå FF

De bästa spelarna i division 2 Norra Svealand är:

Bästa målvakt: Tobias Johansson, Sandvikens AIK FK
Bästa back: Mattias Özgün, Skiljebo SK
Bästa mittfältare: Stefan Stojanovic, Skiljebo SK
Bästa anfallare: Ömur Pektas, IFK Stocksund

De bästa spelarna i division 2 Södra Svealand är:

Bästa målvakt: Gustaf Halvardsson, Nyköpings BIS
Bästa back: Calle Svensson, IK Sleipner
Bästa mittfältare: Simon Miedinger, IFK Lidingö
Bästa anfallare: Majkel Bagir, Syrianska FC

De bästa spelarna i division 2 Norra Götaland är:

Bästa målvakt: Didrik Torstensson, Lidköpings FK
Bästa back: Gustav Hellman, Lidköpings FK
Bästa mittfältare: Daniel Tidstrand, Ahlafors IF
Bästa anfallare: Chisomnazu Chika Chidi, Ahlafors IF

De bästa spelarna i division 2 Södra Götaland är:

Bästa målvakt: Festim Bytyqi, Ariana FC
Bästa back: Hannes Cederholm, FC Rosengård 1917
Bästa mittfältare: Armin Culum, IFK Hässleholm
Bästa anfallare: Theo Ekström, Hässleholms IF

De bästa spelarna i division 2 Västra Götaland är:

Bästa målvakt: Hampus Nilsson, Eskilsminne IF
Bästa back: Fredrik Liverstam, Eskilsminne IF
Bästa mittfältare: Tarek Alnator, Husqvarna FF
Bästa anfallare: Remo Gotfredsen Grgic, BK Astrio

Anders Falk, projektledare på Unibet 2:an
anders.falk@kindredgroup.com

Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterad på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare och medlem av EGBA, European Gaming and Betting Association, samt medgrundare och medlem av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskad och certifierad av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande. Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup.