De är nominerade till månadens spelare och tränare i Superettan i augusti

De är nominerade till månadens spelare och tränare i Superettan i augusti

Två anfallare och en mittfältare från topptrion är nominerade när Månadens Spelare i Superettan ska utses för augusti. Bland de nominerade till priset som Månadens Tränare återfinns tränarna för de tre formstarka lagen Gefle IF, GAIS och Utsiktens BK.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får
10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

- Daniel Ask fortsätter leda sitt Västerås SK till bra resultat och är nominerad för andra månaden i följd. Han gör upp om priset som Månadens Spelare med pålitliga målskyttarna Lucas Hedlund och Alexander Ahl Holmström som båda hittade nätet fem gånger under månaden för Utsiktens BK respektive GAIS. På tränarsidan står det mellan Mikael Bengtsson som lyft nykomlingen Gefle IF till en femte plats och Bosko Orovic, Utsiktens BK, och Fredrik Holmberg, GAIS som fortsätter leverera i toppskiktet av tabellen, säger Anders Falk, Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

Nominerade till Månadens spelare i Superettan i augusti

Lucas Hedlund, Utsiktens BK
Tre raka segrar i inledningen av månaden för Utsiktens BK, sedan kammade laget noll borta mot IK Brage. Men innan dess hann specielle målskytten Lucas Hedlund sätta fem mål för serieledarna i augusti.

Alexander Ahl Holmström, GAIS
En strålande GAIS-månad med fyra raka segrar, där anfallaren Alexander Ahl Holmströms gjorde mål i var och en av dem. Totalt blev det fem kassar för den 24-årige strikern.

Daniel Ask, Västerås SK
Två inledande segrar i augusti byggde på Västerås SK:s segersvit till åtta raka matcher. Daniel Ask har varit en av de drivande krafterna i VSK:s fina form och under den gångna månaden noterades han för en assist och säsongens första mål.

Nominerade till Månadens tränare i Superettan i augusti

Mikael Bengtsson, Gefle IF
Gefle IF har lyft i tabellen efter tre raka segrar i augusti. Trots att månaden avslutades med en uddamålsförlust mot AFC Eskilstuna så parkerar nykomlingen nu på femte plats i tabellen.

Bosko Orovic, Utsiktens BK
Bortaseger mot Jönköpings Södra följdes upp av totalt nio gjorda mål i två hemmavinster mot Landskrona BoIS och Västerås SK på hemmaplan. Månaden avslutades sedan med en 3–0-förlust borta mot ett tidigt decimerat IK Brage.

Fredrik Holmberg, GAIS
Ett 3–3-kryss mot GIF Sundsvall följdes upp av nio poäng och tio mål framåt av GAIS i augusti. Fredrik Holmbergs lag har tagit sig upp på tredje plats när en tredjedel av säsongen återstår.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.

Juryn: De 16 lagens lagkaptener och tränare, Ramin Nouri (discovery+), Pär Hansson (discovery+), Adelisa Grabus (discovery+), Phillip Trollér (GP), Rasmus Ellvin (VLT), Krister Rubensson (Sörmlands Media), Göran Bolin (Sportbladet), Joel Bäckström (Gefle Dagblad), Jonas Bergström (Trelleborgs Allehanda), Fredrik Carlsson (Nerikes Allehanda), Lukas Sahlin (Sundsvalls Tidning), Hector Junelind (GT), Fredrik Sjölund (Östersunds-Posten), Kristian Bågefeldt (Borlänge Tidning), Filip Elg (Smålandsposten), Eric Persson (Helsingborgs Dagblad), Anton Gustavsson (Skaraborgs Allehanda), Magnus Sundvall (Jönköpings-Posten), Viktor Tjernström (Unibet), Thomas Hasselgren (SEF)