De är nominerade till månadens spelare och tränare i Allsvenskan

De är nominerade till månadens spelare och tränare i Allsvenskan

Fem spelare från topptrion Malmö FF, IF Elfsborg och BK Häcken är nominerade när juli månads bästa spelare ska utses i Allsvenskan.Utmärkelsen månadens tränare står mellan IF Elfsborgs Jimmy Thelin, BK Häckens Per-Mathias Högmo samt Djurgårdens tränarduo Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Priset går till de som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Varje vinnare får 10 000 kronor vardera från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

- När månadens spelare ska utses för juli månad är det Allsvenskans topptrio som levererar samtliga fem nominerade spelare. På tränarsidan ser vi, förutom serieledande Jimmy Thelin, IF Elfsborg och tätt skuggande Per-Mathias Högmo, BK Häcken även tränarduon Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf som lyft Djurgården med tolv poäng på månadens fem matcher, säger Viktor Tjernström, tf. Sponsorchef på Unibet och jurymedlem för Månadens Spelare och Tränare.

Nominerade till månadens spelare i Allsvenskan i juli

Mikkel Rygaard, BK Häcken
Ett viktigt kvitteringsmål borta mot AIK som sedan blev till seger – och därefter har formkurvan bara pekat uppåt för Mikkel Rygaard. Mål i den nästkommande omgången (4–2 hemma mot BP) och sedan avslutade han månaden med att vara planbäst, och likaså målskytt på nytt, när BK Häcken segrade i seriefinalen mot IF Elfsborg trots en spelare färre på planen.

Jeppe Okkels, IF Elfsborg
I ett IF Elfsborg som via en stark period seglat upp som serieledare har Jeppe Okkels varit högst bidragande. Den kvicke yttern inledde med en assist i 2–0-segern hemma mot Hammarby och därefter blev det såväl mål som assist i storsegern borta mot Kalmar FF. I månadens återstående tre matcher blev det tre mål och två assister. En slutpoäng på hela 4+4.

Johan Larsson, IF Elfsborg
IF Elfsborgs lagkapten och högerback har förutom rutin och defensivt slit även bidragit stort i det offensiva spelet för den formstarka serieledaren. Spiken i kistan satte han borta mot Hammarby, och mot Kalmar FF veckan därpå målade han på nytt. När laget vann stort borta mot Djurgården bidrog han istället med en assist till Jeppe Okkels.

Sebastian Nanasi, Malmö FF
Sebastian Nanasi fortsätter att vara en viktig pjäs i Malmö FF:s offensiv. Han inledde månaden med mål hemma mot IK Sirius, och målade på nytt omgången därpå. I månadens sista match assisterade Nanasi ett av tre mål i 3–0-segern mot IFK Värnamo.

Isaac Kiese Thelin, Malmö FF
Malmö FF inledde juli månad med att besegra IK Sirius med 3–0. Då stod rutinerade Isaac Kiese Thelin för två av målen. I den nästkommande matchen assisterade anfallaren kollega Nanasi till lagets enda mål. Månaden avslutades på allra bästa sätt med två nya baljor när IFK Värnamo stod för motståndet på Eleda Stadion.

Nominerade till månadens tränare i Allsvenskan i juli

Per-Mathias Högmo, BK Häcken
För BK Häckens del blev resultatet i juli tio inspelade poäng. Månaden inleddes med ett kryss och efter bortaseger mot AIK och en 4–2-vinst mot BP föll laget mot IFK Värnamo. Men månaden avslutades på allra bästa vis i form av en 3–1-seger i seriefinalen mot IF Elfsborg och en allt tätare titelstrid.

Jimmy Thelin, IF Elfsborg
Jimmy Thelins IF Elfsborg plockade även de tio poäng på fem matcher under juli månad, där 4–0-vinsterna mot Kalmar FF och Djurgården verkligen sticker ut. Totalt smällde laget in hela tolv mål och man släppte bara in fyra. När juli månad blev till augusti toppar IF Elfsborg dessutom den allsvenska tabellen.

Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf, Djurgården
Djurgården inledde juli på ett minst sagt imponerande vis. 2–0 mot Varbergs BoIS, 2–1 mot IFK Värnamo och 2–0 mot Malmö FF. Efter en tung förlust hemma mot IF Elfsborg tog man sig dock direkt tillbaka på vinnarspåret och besegrade Mjällby AIF på bortaplan. Det resulterade i totalt tolv poäng på månadens fem matcher.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen i Allsvenskan och Superettan, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister (fem spelare och tre tränare i Allsvenskan och tre spelare och tre tränare i Superettan) till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel.