Adam Bergmark Wiberg är Månadens spelare i Superettan

Adam Bergmark Wiberg är Månadens spelare i Superettan

Östers IF:s Adam Bergmark Wiberg har efter flera starka insatser i maj röstats fram till Månadens spelare i Superettan. Till månadens tränare utsågs Landskrona BoIS Max Mölder som tar hem priset för andra gången i rad.

Månadens spelare och tränare utses av Svensk Elitfotboll i samarbete med Unibet. Vinnarna får 10 000 kronor var från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang i klubben.

– Östers IF gick obesegrade genom maj och hänger med i toppen av Superettan. Av flera formstarka spelare i laget och i ligan så stack Adam Bergmark Wiberg ut extra mycket i maj. Landskrona BoIS hade ett tufft spelschema med fyra bortamatcher, men laget har inte vacklat i sitt spelsätt utan fortsatt stå för ett imponerande och vägvinnande spel, säger Raúl Valencia López, marknads- och pr-ansvarig på Unibet.

Adam Bergmark Wiberg är Månadens spelare i Superettan i maj^
Motivering: Adam Bergmark Wiberg är en pålitlig poängspelare, så även i maj. Under den gångna månaden spelade han fram till ett av Östers mål och gjorde tre själv – där det avgörande 2–1-målet hemma mot Landskrona BoIS sticker ut.

– Fotboll är en lagsport, men det är viktigt att bidra individuellt för att lyfta laget till kollektiv framgång. Jag är glad för att mina individuella prestationer har stuckit ut till det positiva. Det innebär att jag gjort skillnad och bidragit till min förening, säger Bergmark Wiberg.

Adam Bergmark Wiberg var nominerad i maj tillsammans med Landskrona BoIS-duon David Edvardsson och Frederik Ihler.

Max Mölder är Månadens tränare i Superettan i maj
Motivering: Landskrona BoIS inledde den gångna månaden med en klar 3–1-seger borta mot toppkonkurrenten Degerfors IF och avslutade den med att besegra Helsingborgs IF på bortaplan i Skånederbyt. Däremellan: en seger, ett kryss och säsongens första förlust, i en månad som innehöll fyra bortamatcher.

Max Mölder var nominerad tillsammans med Trelleborgs FF:s Stefan Jacobsson och Gefle IF:s Mikael Bengtsson.

Om Månadens spelare och tränare
Månadens spelare och tränare kommer att utses sex gånger i år. I juryn sitter samtliga lagkaptener eller huvudtränare för lagen i Allsvenskan och Superettan, samt sportjournalister från riksmedia och lokalmedia i de samhällen där Allsvenskan och Superettan spelas. Juryn röstar varje månad fram finalister (fem spelare och tre tränare i Allsvenskan och tre spelare och tre tränare i Superettan) till utmärkelserna. Därefter får supportrar möjlighet att rösta fram vilka av finalisterna som de anser ska vinna. En totalsumma räknas sedan samman, där media, tränare och lagkaptener står för två tredjedelar, supportrarnas röster står för en tredjedel. Varje vinnare får 10 000 kronor från elitfotbollens huvudsponsor Unibet att skänka till ett samhällsengagemang.

Raúl Valencia López

Marknads- och PR-ansvarig 070-089 65 04