Lakers mot Celtics - ALLT handlar om historia...

NBA är en helt underbar LIVE-sport och nu med Los Angeles Lakers mot Boston Celtics smakar det ännu bättre - ALLT handlar om historia!

Dessa två lag hade stora fajter under 60-70-talet, MEN GIGANTISKA matcher under 80-talet med två superstjärnor som beströdde basketplanen med delikatesser i varje match. Vi pratar naturligtvis om Celtics Larry Bird och Lakers Earvin "Magic" Johnson. Denna final handlar lika mycket om historia som om nuet. Före jul var det ingen som hade feeling för att Celtics skulle spela NBA-final. Åttonde lag i Western Conference med många skador, MEN läkningsprocessen landade mjukt och i slutspelet har laget varit fräscht och resultaten kommit. Om vi sneglar tillbaka på finalen 2008 som Boston vann; vad har hänt sedan dess i bägge lagen? Lakers står inte längre och faller med Kobe Bryant även om han är en fantastisk spelare (snittat +30 poäng i 10 av 11 slutspelsmatcher 2010). Nej, Lakers lag har mognat och andra spelare som Pau Gasol och Lamar Odom ger Bryant utrymme att våga "misslyckas". Lakers är ett bättre lag 2010 än 2008. Boston Celtics var suveräna 2008 i såväl grundserie som i slutspel. I år har det som tidigare nämnts varit många skador på starka förgrundsgestalter, MEN dessa är nu fräscha och fina inför le grand finale. Rajon Rondo har i våra ögon växt fram till den superstjärna Celtics management signade. En ruggigt versatil spelare. Tillsammans med Kevin Garnett, Paul Pierce, Ray Allen och Rasheed Wallace har Boston en SOLID trupp. Många som kan sätta avgörande skottet, samtidigt som den unga truppen även här har blit mer erfaren.

Vad fäller avgörandet och vilket lag vinner NBA-finalen?

Hemmaplan är superviktig. I det fall hemmalaget vunnit sina första två hemmamatcher har 19 av 25 finaler har guldet gått till det laget. Lakers har home court advantage. Det talar väldigt mycket för Los Angeles. Hos oss är Lakers favorit, men summa summarum; det här blir en tät envig och vi är övertygade om att det kommer att bli tajt. En sak garanteras dock; the rivalry will continue och än en gång - historiens vingslag kommer göra sig väldigt tydlig längs finalresans gång. Celtics kommer inte att vika ner sig. Om du frågar mig spontant skulle jag säga att finalserien avgörs i sjunde matchen och att Boston Celtics vinner, avslutar Andreas Slätt, Unibet.

Vinnarodds NBA-finalen 2010 - odds på vilket lag som vinner titeln.

Lakers odds för att vinna: 1.45

Celtics odds för att vinna: 2.60