Det internationella mentorprojektet pågår via Zoom. Foto Julian Vigil.

Barnperspektivet i fokus i nytt internationellt samarbete med sju länder i fyra världsdelar

I samarbete med den sydafrikanska teatern Drama For Life genomför Unga Klara under hösten 2020 och våren 2021 projektet "Writing Theatre For Young People: A Writing and Mentorship Workshop and Programme". Projektet är en utveckling av det samarbete som Unga Klara inledde med scenkonstaktörer i Turkiet, Kina, Sydafrika, USA och fyra länder i Östafrika under teaterns årslånga internationella turné Unga Klara On Tour 2019.

Fjorton dramatiker från Turkiet, Rwanda, Tanzania, Kenya, Uganda, Sydafrika och USA arbetar tillsammans med projektets mentorer Ann-Sofie Bárány och Erik Uddenberg från Sverige och Tamara Guhrs från Sydafrika. Via Zoom utforskar de deltagande dramatikerna och mentorerna barndomen genom övningar, samtal och diskussioner. Dramatikerna skriver sedan texter utifrån olika teman. Allt enligt workshopen "Memories for use", som är skapad av Unga Klaras grundare Suzanne Osten och dramatikern och psykoanalytikern Ann-Sofie Bárány.

Nu ska deltagarna bestämma sig för ett projekt som de vill fortsätta att arbeta med och få mentorskap för att utveckla det. Målet är att skapa varsin nyskriven pjäs för barn och unga, under ledning av de tre mentorerna. Resultatet kommer att redovisas våren 2021.

Presentationsbilder av Erik Uddenberg, Ann-Sofie Bárány, Tamara Guhrs. Collage av Unga Klara.

- Det här projektet är viktigt av flera anledningar, säger Erik Uddenberg, dramatiker.
- Människor som alla är djupt intresserade av att stärka barnens ställning globalt lär känna varandra. Och det kommer att bli fantastisk teater!

- Mångfalden i vår workshop sträcker sig över geografiska, etniska såväl som kulturella skillnader, säger Ann-Sofie Bárány.
- Genom att arbeta med barndomsminnen skapar vi en allmängiltighet, en bro av universalitet, som finns i varje människas barndom. Vi har alla varit barn och vet därför vad det innebär att vara barn, men vi väljer att glömma den kunskapen.

- Det är underbart att ha en blandning av deltagare från Östafrika, Turkiet, Sydafrika och USA, säger Tamara Guhrs, författare och dramatiker med Sydafrika som sin bas.
- Vi har utforskat och delat våra barndomsminnen och upptäckt att vi har mycket gemensamt!

Tamara Guhrs menar att det ur ett afrikanskt perspektiv är viktigt att skapa en plats där dramatiker på ett meningsfullt sätt kan utforska vad det innebär att göra teater för barn och unga, eftersom afrikansk scenkonst för barn och unga ofta är pedagogiska verk som används främst i undervisningssyfte.

- Det är spännande att se deltagarna använda sin fantasi för att utforska vad som är möjligt och att förstå de psykologiska och politiska dimensionerna av att skapa konst för barn och unga, säger hon.
- Här har vi möjlighet att skapa en internationell gemenskap som investerar tid, tankar och kreativitet i scenkonst för barn och unga, i en tid då barn världen över är mycket sårbara.

Projektet "Writing Theatre For Young People: A Writing and Mentorship Workshop and Programme" pågår till och med våren 2021 och finansieras med stöd av Svenska Institutet samt Sveriges ambassad i Rwanda, Sydafrika och USA.

UNGA KLARA är Sveriges nationella scen för barn och unga. Unga Klara vill genom teater involvera barn och unga i en professionell konstnärlig process, för att inspirera och utmana dialogen om de viktigaste frågorna i livet. Med blicken inställd på framtidens barn bedriver Unga Klara sin verksamhet, ständigt i dialog med samhälle och publik i den konstnärliga processen. Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff är Unga Klaras konstnärliga ledare sedan 2014. Unga Klara grundades av Suzanne Osten 1975 och har sedan dess bedrivit en med tiden världsberömd forskande teaterverksamhet med barns och ungas villkor i fokus.