Farnaz Arbabi. Foto Mats Bäcker.

Farnaz Arbabi i juryn för Ortens bästa penna

Organisationen Förenade förorter stod bakom det uppmärksammade och hyllade initiativet "Ortens bästa poet", som lades ned 2018 efter tre intensiva och händelserika år. Nu lanserar Förenade förorter en ny tävling: "Ortens bästa penna". Farnaz Arbabi, en av två konstnärliga ledare på Unga Klara, sitter i juryn.

"Ortens bästa penna" är en skrivtävling i två kategorier; bok och scen. Alla som vill får skicka in bidrag, men tävlingen prioriterar personer i åldern 16–28 år som är bosatta i förorten. Mellan den 1 juli och 5 augusti tar Förenade förorter emot texter och i september utses vinnarna - som får 25 000 kr var samt en chans att jobba med professionella inom kulturvärlden. Vinnaren i kategori bok kommer få jobba med en förläggare och vinnaren i kategori scen får jobba med en dramaturg.

Farnaz Arbabi , konstnärlig ledare för Unga Klara blev tillfrågad att sitta i juryn och tackade självklart ja.

– Som regissör och konstnärlig ledare på Unga Klara ser jag att det finns ett enormt behov och en stor efterfrågan på ny dramatik med andra perspektiv än de vanliga, säger hon i en artikel från TT och fortsätter:

– Jag är själv uppvuxen i en förortsmiljö där det inte fanns så många yrkesutövande konstnärer. Så jag vet också hur viktigt det är med förebilder och möjligheter.

Juryn för kategori scen består av Melody Farshin, Ahmed Abdullahi, Josette Bushell-Mingo, David Nzinga, Mikael Wranell och Farnaz Arbabi. I bokjuryn sitter Johannes Anyuru, Sami Said, Mona Monasar, Susanna Alakoski, Jason Timbuktu Diakité och Burcu Sahin.

Tävlingen arrangeras av Förenade förorter i samarbete med bokförlaget Natur & Kultur, Riksteatern och Studiefrämjandet.

Mer info om Ortens bästa penna här

Läs artikel och intervju med Farnaz i Aftonbladet (från TT) här.