Pressmeddelande -

Hur kan vi klimatsäkra utvecklingen? Adapting to the Inevitable – Challenges in a Water Stressed World

Vattenbrist och översvämningar, förändrade nederbördsmönster och smältande glaciärer. För miljontals människor är klimatförändringarna en realitet – och som alltid är det de redan fattiga som drabbas hårdast. En temperaturökning med 3-4 grader skulle exempelvis kunna leda till 330 millioner klimatflyktingar – vart ska de ta vägen? Att klimatsäkra mänsklig utveckling är en fråga om liv och död och nu behövs internationellt samarbete och tydliga strategier för att vi ska kunna anpassa oss till klimatförändringarna. • Vilken roll kan – och bör – Sverige ha i det pågående internationella arbetet? • Hur ska de svenska prioriteringarna se ut i vårt utvecklingssamarbete? Med utgångspunkt från årets Human Development Report, Kampen mot klimatförändringarna – gemensamt ansvar i en delad värld, diskuteras tänkbara strategier att ta sig an problematiken. Eftersom vattenrelaterade problem är centrala, kommer fokus att läggas vid detta perspektiv. Tid och Plats Den 5 februari 2008 klockan 09.00-12.00, Pelarsalen, Norra Latin, Drottninggatan, (frukost serveras från 08.30) Deltagare i panelen • Veerle Vanderveerd, Chef för UNDPs energi- och miljöprogram • Joakim Stymne, statssekreterare för internationellt utvecklingssamarbete • Paul Appasamy, Vice Cancellor, Karunya University, Coimbatore, India • Sasja Beslik, Head of Responsible Investments and Corporate Governance for Banco Funds in Stockholm. Chairman in UNEP FI Water Work Group. • Kent Härstedt, Riksdagsledamot och medlem i utrikesutskottet, socialdemokratisk talesperson i biståndsfrågor Se det bifogade programmet på www.swedishwaterhouse.se. Välkommen!