I stenhård konkurrens vinner Norrspect Innovation Idea Competition. Teamet får 600 000 kr och fina samarbetschanser med aktörer inom gruvindustrin. En värld av möjligheter öppnas, menar grundarna Ulrik Söderström och Aman Malhotra.

NorrSpect ”potentiellt banbrytande för gruvindustrin globalt” – vinner innovationstävling

Gruvindustrin står inför stora utmaningar. Allt från hållbar tillgång på metaller och mineraler, optimera processer, minska miljöpåverkan, hitta värde i gruvavfall, förbättra återvinning och öka säkerheten när man gräver allt djupare. Ovan på det behöver branschen också bli mer attraktiv som arbetsplats.

Swedish Mining Innovation, ett nationellt innovationsprogram, arrangerar varje år tävlingen Innovation Idea Competition som går ut på att hitta innovationer som på olika sätt förbättrar gruvdriften. Vinnaren får 600 000 kr för att vidareutveckla sin idé, och nätverks- och samarbetsmöjligheter med gruvföretag.

I år fick man in 16 ansökningar. Det första jurymötet hölls i Luleå under Swedish Mining Innovation Research and Innovation Days i maj. Åtta idéer gick vidare till nästa steg – pitch inför jury.

Inkubatorbolaget NorrSpect, som utvecklar en ny teknik för automatisk kvalitetsinspektion som kan komplettera eller ersätta manuell inspektion, skickade in en ansökan efter tips från affärsutvecklare hos Uminova Innovation och Umeå universitet Holding.

I fredags korades grundarna Ulrik Söderström och Aman Malhotra till ett av två vinnande bolag som enligt juryn ”utmärker sig som potentiellt banbrytande för gruvindustrin globalt”.

– Det känns helt fantastiskt! Vi har pitchat tidigare, men inte inför en jury. Vi tycker att det gick riktigt bra, men eftersom vi inte har arbetat med gruvsektorn tidigare var vi osäkra på hur vår idé skulle tas emot, säger Ulrik.

Aman instämmer.

– Vi ser otaliga möjligheter. Gruvindustrin använder redan kameror för olika ändamål, och med så många kameror på plats är potentialen för vår programvara enorm. Eftersom vår lösning integreras sömlöst med befintliga kamerasystem öppnar det upp en värld av möjligheter. Att vinna ger oss medel för att faktiskt ta steget och arbeta direkt med gruvindustrin, säger Aman.

Lotta Sartz, juryns ordförande och projektledare, säger att konkurrensen var tuff.

– Presentationerna höll exceptionellt hög kvalitet i år, vilket gjorde det svårt för juryn att ranka idéerna.

Nästa steg är tydligt för Umeå-duon.

– Vi vill börja använda finansieringen för att utveckla mer, prata med gruvföretag och se var vår programvara kan användas. Vi vill också förstå var de skulle ha mest nytta av att använda den. Sedan vill vi starta med en pilot och utvärdera resultatet från den installationen, säger Ulrik.

Erika Hedvall är bolagets affärsutvecklare hos Uminova Innovation.

– NorrSpect är ett väldigt drivet team med fokus på att lösa kundernas utmaningar så det är superkul att de vinner och ges möjligheten!

NorrSpect får också stöd från Umeå universitet Holding.

Juryns motivering

”Denna idé är mycket intressant eftersom det är ett mjukvaruverktyg som kan användas tillsammans med befintlig utrustning. Det möjliggör användningen av vanliga kameror för processanalys i gruvor, vilket påverkar effektivitet, säkerhet, hållbarhet och miljöansvar positivt. Det utnyttjar teknik och datadrivna insikter för att skapa en mer effektiv och säkrare gruvindustri. Teamet är mycket drivet och har innovativa lösningar som skulle vara mycket värdefulla för gruvindustrin. De har erfarenhet av att arbeta med stora företag tidigare men är nya inom gruvindustrin.”

Om NorrSpects innovation

Att defekter smyger sig in i tillverkning är ett utbrett problem som ofta leder till materialslöseri, fördyringar, tidsödande omtag och i förlängningen missnöjda kunder.

NorrSpect har kombinerat passion för ny teknologi och effektiviseringar, med expertis inom AI, maskininlärning för att skapa en programvara som bidrar till att säkerställa effektivare tillverkningsprocesser.

Programvaran är resultatet av forskning och testad i nära samarbete med branschledare.

• AI-algoritmerna vakar över tillverkningen med en precision som överträffar mänskliga förmågor. Kunden kan eliminera defekter från grunden och säkerställa att varje produkt uppfyller högsta möjliga kvalitetsstandard.
  • Programvarorna är snabba och sparar kunden tid. De optimerar produktionsprocesserna, minskar time-to-market och förbättrar operativ effektivitet.
  • Kunden får insikter utifrån dataanalys – ovärderliga pusselbitar i beslutsunderlag för processutveckling.
  • Kunden får nöjdare slutkunder vilket ökar chansen till nya affärer.

Mer info om NorrSpect

Ulrik Söderström, grundare