UBI:s nye styrelseordförande har bred erfarenhet av innovationssystemet och inkubatorvärlden. Förutom vd-tjänsten på SLU Holding är Urban Eriksson även styrelsemedlem för ett antal inkubatorer. Foto: Göran Ekeberg/Add Light

Meriterad vd ny styrelseordförande för Umeå Biotech Incubator

Urban Eriksson har utsetts till ny styrelseordförande för Umeå Biotech Incubator.

Urban Eriksson, vd på SLU Holding, har 30 års erfarenhet från olika ledarpositioner bl.a. inom skogsnäringen. Han valdes in i Umeå Biotech Incubators styrelse 2023 och valdes vid årsstämman 2024 till ny ordförande.

– Ett mycket spännande och viktigt uppdrag inom ett område med stor potential men också stora utmaningar säger Urban Eriksson.

Han har en bred erfarenhet av innovationssystemet och inkubatorvärlden. SLU Holding verkar för nyttogörande av kunskap och forskning från SLU och Urban sitter bland annat i styrelserna för Uminova Innovation, eXpression Umeå, Uppsala Innovation Center.

– Att omsätta högpotentiella forskningsresultat till praktisk nytta är en viktig uppgift i ett hållbart samhälle. Detta gäller inte minst inom life science-området där tiden mellan forskningsresultat och praktisk tillämpning ofta är lång, komplicerad och kapitalkrävande. I detta arbete har en excellent inkubator som UBI en nyckelroll.

Umeå Biotech Incubator startades 2003 av professor Tor Ny och utsågs våren 2024 till en av Europas ledande start-up-hubbar av Financial Times och statistikföretaget Statista.

UBI är ett dotterbolag till Umeå universitet Holding AB och övriga ägare är Umeå Kommunföretag AB och Region Västerbotten.

Fakta UBI:s styrelse
• Urban Eriksson (VD, SLU Holding), ordförande
• Peter Juneblad (Näringslivschef, Umeå kommun)
• Göran Larsson (FoU-direktör, Region Västerbotten)