Kapitalet ska användas till att initiera försäljning. "Målet är att under hösten genomföra en större emission", säger HiloProbes vd, Lina Olsson.

Kapitalinjektion till HiloProbe - tar in tre miljoner för att initiera försäljning

Umeåbolaget HiloProbe har tagit in 3 miljoner kronor i ytterligare finansiering från befintliga ägare. Kapitaltillskottet är ett steg på vägen mot nästa mål.

– Kapitalet ska framför allt användas till att initiera försäljning och att vi därmed blir ett mer attraktivt företag för nya investerare. Målet är att under hösten genomföra en större emission som ska räcka för att HiloProbe ska nå break even inom en relativt snar framtid, säger HiloProbes VD, Lina Olsson.

UBI-alumnen HiloProbe beskriver intresset för sin produkt som ”stort” och att bolaget är nära ett genombrott och påbörjad användning av ColoNode, ett reagens-kit som med molekylär teknik, RT-PCR, och tillhörande web-baserad mjukvara analyserar lymfkörtlar efter operation vid tjock- och ändtarmscancer.

Partnerinvest Norr, som gjorde sin första investering i HiloProbe redan 2018, är en av de nuvarande finansiärerna som nu bidragit med en ny kapitalinjektion.

– HiloProbe har i flera kliniska studier visat att deras produkt ColoNode ger behandlande läkare bättre information om sjukdomens status hos patienter med kolorektalcancer än vad de kan få med dagens metoder. Vår bedömning är att HiloProbe har goda möjligheter att kunna bidra till en förbättrad cancervård och därigenom även att bli kommersiellt framgångsrikt, säger Mattias Eriksson, investment manager hos Partnerinvest Norr om tillskottet.