Gå direkt till innehåll
Katarina Lindgren Weibring är verksamhetsansvarig för Umeå Energicentrum. Just nu arbetas det intensivt för att färdigställa allt inför öppnandet på måndag, 17 juni. Foto: Malin Grönborg

Konst i fokus när Umeå Energicentrum öppnar för säsongen

Måndag 17 juni slår Umeå Energicentrum upp portarna till en sommarsäsong fylld av aktiviteter för hela familjen.
Nytt för i år är bland annat ett konstverk som visualiserar den osynliga infrastrukturen som ligger i marken under oss, säger Katarina Lindgren Weibring, verksamhetsansvarig för Umeå Energicentrum.

Umeå Energicentrum är ett av Umeåregionens mest populära besöksmål. Den historiska oasen vid Klabböle lockade under förra årets säsong över 31 000 besökare och på måndag, 17 juni, öppnar Umeå Energicentrum för årets säsong. Då kan gästerna för första gången titta närmare på ett nytt konstverk framtaget i samarbete med Vakin och Curiosum. Konstverket, som i detta nu färdigställs, visar den osynliga infrastrukturen som ligger i marken och skapar förutsättningar för livet i Umeå.

Konstutställning i Cementboden

Besökarna kan också ta del av en konstutställning skapad av årskurs tre på bild- och estetprogrammet på Midgårdsskolan. Eleverna har arbetat utifrån frågeställningen ”Hur berikar den osynliga infrastrukturen i marken mitt liv som Umeåbo?” och deras tolkningar pryder nu väggarna i den gamla Cementboden.

Återbruket i Växthuset fortsätter. Här kan besökarna ta med sig en gammal leksak och hämta en ny. Syftet är att etablera tanken om det cirkulära kretsloppet, samtidigt som det är en möjlighet att visa omtanke om andra. Detta eftersom du kan skriva en hälsning på leksaken du lämnar.

Elbilsbana och äventyrslekpark

Precis som tidigare säsonger finns det ett stort utbud av aktiviteter som är kända sedan tidigare. Elbilsbana för de små, äventyrslekpark, linbana och guidade turer i det gamla kraftverket, bland mycket annat. Det finns utomhusspel att låna och experiment att utforska och bokbussen hälsar på med inspirerande boktips.

– Det blir en sommar fylld av evenemang och aktiviteter, här finns verkligen något för alla, säger Katarina Lindgren Weibring.

Hållbarhetsloppis och midsommarfirande

Under vecka 26-32 bjuder IKSU på kostnadsfri utomhusgympa i parken. Med Skoj på hoj förvandlas cykelturen till Umeå Energicentrum till en spännande orienteringsutmaning längs Umeälven. Dessutom är en riktig favorit är tillbaka 17 augusti.

– Hållbarhetsloppisen lockade väldigt många besökare och försäljare förra gången den anordnades. Nu bjuder Umeå Energi på anmälningsavgiften – så passa på att anmäla dig, ta med ett eget bord och saker du önskar sälja, tipsar Katarina Lindgren Weibring.

En annan favorit bland Umeåborna är Midsommar på Umeå Energicentrum och precis som tidigare år välkomnas alla till firande i det gröna 21 juni mellan klockan 12 och 15.

Tre datum att hålla koll på

Måndag 17 juni: Anläggningen öppnar
Säsongsstart på Umeå Energicentrum med konstvernissage, experimentverkstad och återbruk av leksaker i Växthuset. Fåren på anläggningen anländer för säsongen.

Fredag 21 juni: Midsommarfirande
Umeå Energicentrums traditionella midsommarfirande. Mat, musik och lek från klockan 12 till 15.

Lördag 17 augusti: Hållbarhetsloppis
Från klockan 10 till 14 har du möjligheten att fynda begagnad inredning, kläder och leksaker – eller varför inte boka plats och rensa förrådet själv?

Varmt välkommen att höra av dig med frågor och besök gärna Umeå Energicentrum från och med måndag, då både konstutställning och konstverk ska vara på plats.

Katarina Lindgren Weibring
katarina.lindgrenweibring@umeaenergi.se

Verksamhetsansvarig, Umeå Energicentrum

Eller hör av dig till Umeå Energis presskontakt.