Utredningen om samlastning av varutransporter är avslutad

Utredningen har visat på flera områden där vidare arbete bör ske, däremot är de positiva effekterna av en samlastning på luftkvaliteten mindre än förväntade. Tekniska nämnden beslutade att gå vidare enligt rapportens förslag.

Beslutet innebär att arbetet ska gå vidare inom de områden som föreslås;
- en bättre styrning och uppföljning av trafiken på stadens mest centrala platser.
- Inrättande av ett godsråd där aktörer kan mötas kring frågor om citylogistik
- Utreda förutsättningarna för utökad samordning av kommunens egna transporter.

Nämnden beslutade också att godkänna förslaget att inte gå vidare med samordning av extern varudistribution i centrum. Utredningen visar att enbart 2-3% av utsläppen kommer från varutransporter, samt att dessa transporter redan idag är förhållandevis effektiva då samordning sker inom åkeriernas verksamhet och fyllnadsgraden i bilarna bedömas som relativt god då de anländer till centrum. Utifrån dessa faktorer konstateras att potentialen är lite för ytterligare effekt på luftkvaliteten.

Genomlysning av kommunens transporter
För att få en helhetsbild beslutade nämnden även att kommunens egna transporter ska genomlysas med samma utgångspunkt samt att undersöka intresse för bildandet av ett nätverk med representanter från Umeå kommun och från näringslivet där godsfrågor avhandlas.

Bakgrund till utredningen
En av punkterna i åtgärdsprogrammet för förbättring av luftkvaliten är att utreda förutsättningarna för ökad samlastning av gods till den s.k. centrumfyrkanten.

Kontakt:
Lasse Jacobson (V)
tekniska nämndens ordförande
lasse.jacobson@umea.se

Stefan Nordström (M)
tekniska nämndens vice ordförande
stefan@nittio5noll9.se

Andreas Lundgren (S)
tekniska nämndens andra vice ordförande
andreas.lundgren@umea.se

Stig Lundgren