Utredning om valfrihet inom hemtjänst

Det är positivt för brukare att kunna välja vem som ska utföra deras hemtjänst, antalet företag som erbjuder hemtjänst har blivit fler och uppföljning av kvalitet har utvecklats. Detta visar en utredning om valfrihet inom hemtjänst som redovisades för socialnämndens ledamöter vid sammanträdet 23 oktober 2013.

Lagen om valfrihet, LOV, har tillämpats inom hemtjänst i Umeå kommun sedan 2010. Under perioden har antalet utförare som erbjuder hemtjänst ökat och externa hemtjänstutförare utför 27 procent av antalet hemtjänsttimmar (siffra för 2012). För kommunen innebär valfriheten ökade administrativa insatser gällande till exempel avtalsfrågor, uppföljning och information. Samtidigt har den egna kommunala hemtjänsten vässats och att arbetet med kvalitet har utvecklats.

– Vi måste följa den administrativa kostnaden som inte får springa iväg. Det är också viktigt att fundera över hur många utförare kommunen ska ha, många utförare innebär kostnader och gör det svårt för brukaren att göra ett välgrundat val. Det ökar också belastningen på miljön, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Positivt för brukare att kunna välja

Brukarorganisationer påpekar att det är positivt att det finns möjlighet att välja vem som ska utföra hemtjänsten. Brukarna har också blivit nöjdare* med hemtjänsten och kvaliteten har ökat sedan LOV införts, det är dock svårt att dra slutsatser om det beror på LOV eller andra faktorer, enligt utredningen.

– Jag är glad och stolt att vi har valfrihet i kommunen och tycker det är viktigt att värna om att brukaren kan välja utförare. Även om inte alla brukare gör ett aktivt val måste de som vill få möjlighet att välja, säger Veronica Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Ur en miljöaspekt blir det fler bilkörningar när flera utförare arbetar i samma områden. En studie gjord av Trafikverket visar att körsträckorna ökar i mediantal med 33 % **. De externa utförarna lyfter även att logistiken kan vara problematisk och långa restider samt parkeringskostnader gör det svårt att nå lönsamhet.

Skillnad i personalens rörlighet

När det gäller personalens utbildningsnivå ligger den kommunala hemtjänsten något högre än externa utförare. Dock skiljer sig nivån i personalrörlighet, där kommunen har lägre rörlighet med medelvärdet 7,6 % jämfört med de externas 21,1%.

– Den låga personalomsättningen som den kommunala hemtjänsten har ger en trygg vardag för äldre och de som behöver hemtjänst. Krav på vinster inom vård och omsorg urholkar anställningsförhållanden och ger en större personalomsättning, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande i socialnämnden.

*Vad gäller resultaten kring nöjdhet och kvalitet baseras informationen på lokala brukarundersökningar och Socialstyrelsens och Sveriges kommuner och landstings öppna jämförelser.

**Trafikverkets studie om körsträckor baseras på en simulering och en fallstudie i två kommuner i södra Sverige. Läs hela studien

Antal hemtjänstutförare
2010: 13 st
2013: 23 sttförare