Upphandling av bemanningstjänster

Kommunstyrelsens arbetsutskott har godkänt ett underlag för upphandling av bemanningstjänster. Omfattningen bedöms vara 12 milj kr per år.

Nuvarande avtal om bemanningstjänster upphör att gälla 30 april i år. Tillsammans med Vindelns, Robertsfors och Vännäs kommuner samt Umeå Energi, UMEVA och Region Västerbotten ska Umeå kommun genomföra en ny upphandling.

Syftet är att med hjälp av inhyrd personal täcka de personalbehov som uppstår vid sjukdom, kortare ledigheter, arbetsanhopning och liknande situationer. Den beräknade årsvolymen på omkring 12 milj kr kan komma att öka. Det beror inte på större total omfattning, utan på att även sjuksköterskor ingår i upphandlingen den här gången. Tidigare gjordes en separat upphandling för de tjänsterna.

Inga alternativ

– Generellt ska kommunen vara restriktiv med bemanningstjänster, men det finns inga alternativ om vi inte får tag i folk, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Holmlund (S) och får medhåll från bland andra ledamoten Mattias Larsson (C):
– Med 11 000 anställda uppstår ibland hål som vi inte hinner fylla med egen personal.

Kommunalrådet Tamara Spiric (V) yrkade på avslag i kommunstyrelsens arbetsutskott:
– Ambitionen borde vara att minska mängden bemanningstjänster, inte öka den

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen
lennart.holmlund@umea.se

Mattias Larsson (C)
ledamot, kommunstyrelsen
mattias.larsson@umea.se

Tamara Spiric (V)
kommunalråd
tamara.spiric@umea.se

Claes Björnberg
presskommunikatör
claes.bjornberg@umea.se

Umeå kommun har 11 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå har länge haft en stadig tillväxt. Här bor strax under 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare 2050. Genom en både tidig och omfattande utbyggnad av stadsnätet har Umeå västvärldens snabbaste bredband. En följd av en mångårig satsning på kultur är utnämningen till Europas kulturhuvudstad 2014.