Ungdomar gör appar på sommarjobb - Pressinbjudan

Under tre veckor arbetar 13 stycken 17-åringar från Umeå med att utveckla appar med fakta om Umeå. Projektets långsiktiga mål är att säkra it-företagens kompetensförsörjning.

Det här är tredje året i rad som nätverket Make IT erbjuder it-sommarjobb. I fjol fick 35 ungdomar fotografera byggnader i staden för att sedan lägga in bilderna i Google Earth.
I år arbetar 13 elever från naturvetenskapligt eller tekniskt program med att utveckla appar utifrån uppgifter som de samlat in om bland annat Umeås parker, sevärdheter och luftpumpar för cykeldäck.
– Deras uppgifter ska läggas in i Umeås öppna data. Ungdomarna kommer att arbeta med Satin, en miljö gjord för att i stort sett vem som helst ska kunna utveckla en app, säger Jenny Österlund, projektledare från it-företaget Acino.

Nyttigt även för handledarna
Under de tre veckorna får ungdomarna utbildning i Java-script och föreläsningar om it och hur det är att plugga på en it-utbildning.
– Det är roligt att flera av ungdomarna visade sig vara rätt avancerade och hade provat på att programmera.
Handledare under veckorna är två studenter som precis gått ut andra året på utbildningen i teknisk datavetenskap.
– Att de får pröva sina kunskaper är ännu en behållning av projektet, säger Jenny Österlund.

Avslutningsdag
Under projektets avslutningsdag kommer ungdomarna att berätta om sina tre veckor som app-utvecklar. Där deltar också Umeå kommun samt Acino, Tieto, Sogeti, Vitec och KnowIT, alltså några av företagen som ingår i Make IT.

Media inbjuds härmed till att delta under avslutningsdagen.

Tid: 4 juli kl 13.00
Plats: Acino, Västra Norrlandsgatan 22A, 4 tr