Umeås nya bad kommer att driftas kommunalt

Fritidsnämnden beslutar att Umeås nya bad ska drivas i kommunal regi, med undantag för gymverksamheten som kommer att läggas ut på en extern entreprenör.

Idag varierar driftsformerna bland badanläggningarna i Sverige. Umeås nuvarande simhall drivs av det privata bolaget Medley. Fritidsnämndens beslutar nu att när det nya badet tas i drift så ska det göras i kommunal regi.
– Det finns flera goda skäl att driva det nya badhuset i Umeå i kommunal regi. Den kommunala driften är framför allt en garanti för stabilitet. Att upphandla en entreprenad för en verksamhet som inte funnit sina former är både svårt och osäkert, säger Lennart Arvidsson (V), ordförande i fritidsnämnden.
Det är viktigt att vi får igång arbetet med att planera badets innehåll så fort som möjligt. Fritidsnämndens beslut innebär att driften läggs på Umeå fritid och att verksamheten får i
uppdrag att redan nu sätta igång med att ta fram en verksamhetsplan för badet, fortsätter Arvidsson.
Verksamhetsplanen ska bland annat innehålla beskrivning över driftorganisation, öppettider, storlek på simskoleverksamheten och föreningslivets behov och rättigheter.

Gym läggs ut på entreprenör
Även om det funnits samordningsvinster genom till exempel gemensam personal för gym- och badverksamheten så kommer gymverksamheten, via ett öppet anbudsförfarande, att läggas ut på en extern entreprenör.
– Anledningen är att fritidsnämnden bedömer risken som stor att kommunen hamnar i knepiga rättsprocesser om konkurrenssituationen kring just gymverksamheten. Därför väljer vi att överlåta den delen av badhuset till en extern part, säger Arvidsson.

En plats för träning, äventyr, friskvård och hälsa
Umeås nya bad kommer, genom tillgång till simbassänger på både 25 och 50 meter, att bidra till utökade möjligheter för simsporten. För den träningsintresserade kommer det även att finnas tillgång till ett gym på cirka 1600 kvadratmeter och andra ytor för relax, hälsa och friskvård. För den som söker spänning och äventyr kommer badet också att innehålla upplevelsebassänger och rutschkanor i en äventyrsdel. Totalt kommer det nya badhuset att bestå av 12 000 kvadratmeter och det beräknas stå klart i slutet av 2015.

För mer information, kontakta:

Lennart Arvidsson (V)
Ordförande fritidsnämnd
lennart.arvidsson@umea.se

Lennart Johansson (M)
Vice ordförande fritidsnämnd
Umeå Kommun
lennart.e.johansson@vll.se

Stefan Hildingsson
Fritidschef
stefan.hildingsson@umea.se

För frågor som rör upphandling och byggande, kontakta INAB: