Umeåregionens bibliotek prisas i New York

- ikväll mottog delegationen från Umeå UN Public Service Award

Umeåregionens bibliotek har vunnit den prestigefyllda utmärkelsen United Nations Public Service Award. Delegationen från Umeå tog ikväll emot priset i samband med en ceremoni i FN: s högkvarter i New York.

Umeåregionens bibliotek är enligt FN "bästa innovation i offentlig sektor". De sex kommunerna, som tillsammans utvecklat tjänster som minabibliotek.se och hjälpmedlet Audioindex, utsågs till vinnare i klassen "Improving the delivery of service".

- Det är roligt att vårt samarbete får världens erkännande. Men kanske ska vi också se priset som ett erkännande inte bara till Umeåregionens bibliotek utan till all världens bibliotek För demokratin är tillgång till bibliotek viktigt eftersom tillgång till information och läsförmåga är grundläggande förutsättningar för att kunna delta i en demokratisk process, säger Inger Edebro Sikström, bibliotekschef i Umeå kommun.

- Jag känner mig väldigt hedrad och ödmjuk. Det är fantastiskt i sig att priset går till Sverige och än mer fantastiskt att det går till våra sex kommuner. För att skapa utveckling är det viktigt att lägga sig i fronten och det visar verkligen detta pris att Umeåregionen har gjort, säger Marie-Louise Rönnmark (s), kommunalråd i Umeå.

Strategiskt och mångårigt arbete
Priset är belöningen för ett strategiskt, mångårigt och gemensamt utvecklingsarbete mellan de sex kommunerna i Umeåregionen. Syftet med projektet Bibliotek 2007 har varit att öka tillgängligheten till bibliotekens tjänster, så att dessa kan nås av alla på lika villkor.
Projektet har finansierats av EU: s strukturfonder, Statens Kulturråd, Västerbottens läns landsting och Umeåregionens kommuner. Axiell AB och Bibliotekstjänst AB har varit samarbetspartners.

För kommuninnevånarna har projektet gett flera konkreta resultat, till exempel ett gemensamt lånekort till regionens bibliotek, en gemensam webbplats, minabibliotek.se, och hjälpmedlet AudioIndex.

Bild DSC_0792 (fri för publicering):
Priset togs emot av Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå kommun, Inger Edebro Sikström bibliotekschef i Umeå kommun, och Lennart Olofsson, kommunchef i Vännäs.

Bild DSC_0737 (fri för publicering): Delegationen från Umeåregionen utanför FN-skrapan, på väg in till prisceremonin. Delegationen består av Marie-Louise Rönnmark (s), kommunalråd Umeå, Lennart Olofsson, kommunchef Vännäs, Inger Edebro Sikström, bibliotekschef Umeå, Ulla-Britt Bergström, bibliotekarie Umeå, Jan Björinge, stadsdirektör Umeå, Hervor Björne, bibliotekschef Nordmaling, Lars-Erik Edlund (c), vice ordförande kulturnämnden Umeå, Lars Eriksson, IT utvecklare Umeå, Karin Gulliksson, bibliotekschef Bjurholm, Carl Axel Gyllenram, bibliotekschef Vindeln,
Thomas Kvist, huvudprojektledare Bibliotek 2007 Umeå. Kent Lindbergh, uppfinnare av Audindex Umeå, Fredrik Lindgren kulturchef Umeå, Charlotte Lundkvist, utvecklingschef kulturförvaltningen Umeå, Aurora Moberg, chef strategisk utveckling Umeå, Ing-Britt Olofsson bibliotekarie Vännäs, Tomas Wennström, ordförande kulturnämnden Umeå, Susanne Åberg, bibliotekschef Robertsfors, Anders Ågren (m) kommunalråd Umeå.

Studiebesök och konsulatbesök
Umeåregionens delegation befinner sig i New York denna vecka. Förutom prisceremonin står bland annat studiebesök på New York Public Library och Svenska konsulatet på programmet. På onsdag morgon ska vinnarna också besöka New York University Media Research Lab.

För mer information kontakta:
Bibliotekschef Inger Edebro Sikström
inger.edebro.sikstrom@umea.se