Umeå kommun, pressmeddelande från AU/NP

Öppen gemenskap fortsätter att hjälpa hemlösa

Arbetsutskottet ger Öppen gemenskap fortsatt uppdrag att motverka hemlöshet bland socialt utsatta människor.

Öppen Gemenskap (ÖG) är en social organisation med specialkompetens inom drogbehandling. En av verksamheterna är att hjälpa hemlösa att få bostad, både akut genom tillfällig övernattning och långsiktigt. Arbetet sker i samverkan med socialtjänsten.

Arbetsutskottets beslut innebär att Öppen gemenskap får fortsatt förtroende att driva denna verksamhet på uppdrag av kommunen, i första hand fram till och med mars 2012.

Egil Nylén
upphandlingschef
egil.nylen@umea.se

Norrbyskärs museum får driftsbidrag

Stiftelsen Mo Ångsåg får 300 000 kronor från arbetsutskottets anslag för att driva Norrbyskärs museum 2010.

Verksamheten vid museet gick 2008 med förlust och har det senaste året hållits igång med hjälp av anställningsstöd och bidrag från KFUM, som också har verksamhet på Norrbyskär. Eftersom denna finansieringsmöjlighet är osäker kommande år har stiftelsen sökt bidrag från kommunen, som nu har beviljats.

Norrbyskärs museum, som berättar om sågverksepoken på skären, är ett betydande besöksmål i regionen och bedöms ha stort värde för turistnäringen.

camilla.soderlund@umea.se

Ny strategi för parkering ska tas fram

Hållbara transporter, bättre miljö och folkhälsa samt ett levande och attraktivt centrum är några syften med en ny strategi för parkering i Umeå. Näringslivs- och planeringsutskottet har godkänt riktlinjerna för att arbeta fram strategin.

Bra parkeringsmöjligheter är en av förutsättningarna för en besöksvänlig stadskärna. Samtidigt påverkar onödig fordonstrafik miljö och hälsa negativt. Kommunen ska nu utreda och ta fram en ny parkeringsstrategi som ska skapa balans mellan tillgänglighet och en hållbar, hälsosam och trivsam stad, med särskilt fokus på de centrala delarna av Umeå.

Parkeringsstrategins huvudinriktning:
· Parkeringsstrategin ska medverka till att uppnå ett hållbart transportsystem vilket skapar möjlighet till stadsutveckling.
· Miljön och luftkvaliteten i centrum ska förbättras genom att parkeringsstrategin ska minska onödig trafik i centrum.
· Parkeringsstrategin ska bidra till att skapa ett levande, spännande och attraktivt centrum. Centrums service, handel och upplevelser ska vara tillgängliga för besökare.
· Det är i första hand besökande och boende och i sista hand arbetande/verksamma som ska beredas plats för bilparkering i centrala Umeå.

Parkeringsstrategin ingår i ett uppdrag från kommunfullmäktige och även i åtgärdsprogrammet för bättre luft i Umeå. Den ska ge förutsättningar för en hållbar stadsutveckling i överensstämmelse med Umeå kommuns målsättningar om tillväxt och miljömålen i de så kallade Aalborgåtagandena, som Umeå har undertecknat. Arbetet ska också ske nära det pågående arbete med fördjupad översiktsplan för centrala stan.

Elin Pietroni
elin.pietroni@umea.se

camilla.soderlund@umea.se

Effektivare gator kan ge plats för byggnader

Umeå, Växjö och Lund ska delta i ett forskningsarbete för att se hur trafikytor, t.ex. gator och vägar, kan nyttjas bättre och istället ge plats för byggnader.

En förstudie till projektet visar att 6–8 procent av Växjös och Lunds tätorter består av gator och vägar som med effektivare användning skulle kunna ge plats för byggnader och förtäta städerna. Det kan till exempel handla om att gator som har överkapacitet minskas till ytan och att parkering i markplan effektiviseras genom parkering i flera plan.

Forskningsprojektet och samarbetet städerna emellan ska resultera i en plan med områden som är möjliga att förtäta på detta sätt. I varje stad sker också en mer genomgående analys av ett område.

Elin Pietroni
elin.pietroni@umea.se

camilla.soderlund@umea.se

Plan för kusten på samråd

Hur ska Umeå kommuns kust användas i framtiden? Förslag till svar ger den fördjupade översiktsplanen för kustområdet som under våren går ut på samråd enligt beslut i näringslivs- och planeringsutskottet.

Hösten 2007 beslöt näringslivs- och planeringsutskottet att omarbeta den gamla planen för Umeås kuststräcka till följd av utveckling av området och nya mål och visioner. Under våren går planen ut på samråd, då det finns möjlighet att lämna synpunkter på förslagen i planen.

Kustplanen ska visa hur allmänheten ska få tillgång till havet parallellt med utveckling av bebyggelse. Den lyfter också fram "Umeås tio havsbad" som ligger som ett pärlband i området kring Sörmjöle och Norrmjöle.

Målet med den nya fördjupade översiktsplanen för kustområdet är att lyfta fram långsiktigt hållbara utvecklingsmöjligheter för boende, näringsverksamhet och friluftsliv i samklang med bevarande av natur- och kulturvärden.

Läs mer i samrådshandling (tidigare utskickad) och på www.umea.se/kusten.

Isabella Forsgren
isabella.forsgren@umea.se