Umeå Fritid nominerade till Guldlänken

Umeå Fritid har fått ytterligare ett erkännande för sin satsning på e-service. Tack vare den populära tjänsten Aktivitetskort på nätet har man nominerats till Guldlänken – en tävling som premierar de bästa e-tjänsterna inom kommun, landsting och statlig förvaltning. Enklare för föreningar Umeå Fritids tjänst Aktivitetskort på nätet har granskats i två steg. I steg 1 valde juryn ut 15 tjänster bland alla förslag som kommit in. Dessa gick vidare till en mer ingående granskning, steg 2, där juryn nominerat fyra finalister som ska presentera sina tjänster inom ramen för konferensen Offentliga rummet i Västerås 3 juni. Samma dag utses vinnaren. Aktivitetskort på nätet är en tjänst som förenklar administration i föreningslivet och hos kommunerna. Mer och bättre service Erkännandet från Guldlänken kommer bara en knapp vecka efter det att Umeå Fritid lanserat ytterligare en efterlängtad tjänst på nätet: Det virtuella föreningskansliet. Det virtuella föreningskansliet är ett verktyg, en plats där ledarna kan spara dokumentation från respektive förening. För första gången i kommunsverige kan nu alla registrerade föreningar i Umeå kommun spara sina styrelseprotokoll och årsmöteshandlingar på en server som driftas av kommunen. För mer information kontakta: Lars Klefbohm Utvecklingsledare IT&kvalitet Umeå Fritid 090-16 16 57 070-364 44 74 lars.klefbohm@umea.se Jörgen Boman Pressinformatör Informationsenheten Umeå kommun 090-16 11 24 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se