Umeå är Sveriges IT-kommun

Umeå har fått utmärkelsen Sveriges IT-kommun 2007. Till Sveriges IT-kommun utses den kommun som har lyckats bäst med att använda IT för att utveckla och förbättra kommunens verksamheter och demokrati. Umeå får priset därför att kommunen enligt juryns motivering, ”…visar med både bredd och innovationsförmåga att IT är vår tids viktigaste verktyg för att stärka välfärden.” Umeå satsar målinriktat på att utveckla kvalitet och samhällsservice med hjälp av informations- och kommunikationsteknik – IKT som det i dag kallas. Det ger resultat – och nu också erkännande utifrån. – Umeå kommun har en spännande och bra bredd i utbudet av e-tjänster och är väl värd uppmärksamhet för det, säger Sven Wiberg, direktör för Kvalitetsmässan som står bakom utmärkelsen. IKT-stöd ger nytta – Vi har bra rutiner och IKT-stöd i kontakten med medborgare, företag, föreningar och brukare, säger Jan Långström. Många ärenden och tjänster hanteras via nätet och andra nya kanaler. Det ger nyttoeffekter som ökad tillgänglighet, bättre och enklare service, lägre kostnader och inte minst ökad demokrati genom bättre insyn. Nyckelpersoner driver på – Ledningen inser möjligheten att utveckla verksamheterna med hjälp av IKT, och vi har kommit långt i det arbetet. Vi har också nyckelpersoner ute på arbetsplatserna som driver på utvecklingen utifrån varje verksamhets unika behov. Sporre att gå vidare – Utmärkelsen är ett bevis på att vi tänker rätt, säger Jan. Det är också en sporre för oss att sträcka oss ännu längre. Umeå har ett kreativt klimat på många sätt, inte minst när det gäller nya IKT-lösningar. IKT-satsningar i Umeå kommun: • dialog med föreningslivet över nätet • planer för Ön visualiserade på dator via gratisprogrammet Google Earth • Umeåregionens satsningar på bibliotekstjänster och IP-telefoni • Umeå fritids tjänster med RFID-teknik, SMS och aktivitetsbidrag på nätet • gymnasieförvaltningens LÄR-plattform som nås via trådlösa nät och bärbara datorer. Sveriges IT-kommun Utmärkelsen Sveriges IT-kommun instiftades 2001 och delas ut vartannat år på Kvalitetsmässan i Göteborg. Nominerade kommuner 2007 var även Hörby och Sundbyberg. Kommuner som tidigare har fått utmärkelsen är Kalix, Nacka och Malmö. Umeå är den enda kommun i Sverige som utsetts till både Sveriges kvalitetskommun (2005) och och Sveriges IT-kommun (2007).Bakom utmärkelsen står Sveriges Kommuner och Landsting, KvalitetsMässan samt Intel, Microsoft, Telia, VINNOVA, Computer Sweden och IT&telekomföretagen. Prisutdelningen äger rum på tisdagen den 20 november i samband med KvalitetsMässans invigningsgala på Göteborgsoperan. Läs mer om Umeå kommuns IKT-strategi och e-serviceuppdrag på www.umea.se/e-service. Läs mer om utmärkelsen och KvalitetsMässan på [ https://www.pirab.se/L.asp?I=9984&IT=8&X=349532&M=9&A=http://www.kvalitetsmassan.se ]www.kvalitetsmassan.se På bilden: Hans Agdahl, Lena Kröger och IT-chef Jan Långström på IT och telefoni, Umeå kommun, gläds åt beskedet att Umeå har blivit Sveriges IT-kommun. Fot: Håkan Göransson För mer information kontakta: Jan Långström IT-chef IT och telefoni Umeå kommun 090-16 11 52, 070-693 60 42 jan.langstrom@umea.se Jörgen Boman pressinformatör Informationsenheten Stadsledningskontoret Umeå kommun 090-16 11 24, 070-669 00 10 jorgen.boman@umea.se