Trygga elever och minskad sjukfrånvaro bland personal inom skolan

Vårens enkät till elever i årskurs F-9 visar att eleverna över lag känner sig trygga i skolan, upplever sig delaktiga och har inflytande i undervisningen.

Dock finns en del förbättringsområden. Som till exempel att flickor upplever sig mer stressade än pojkar. Elevernas nyfikenhet och lust att lära visar också på lägre värden i undersökningen. Där kan orsakerna varaett ökat fokus från skolan på enskilda ämnen och på den enskilda elevens resultat. En av åtgärderna för att öka elevernas nyfikenhet är det nystartade samarbetet med Handelskammaren i Umeå i ett projekt kring arbetsmarknadskunskap i skolan.

Minskad sjukfrånvaro

Nämndens verksamhetsuppföljning att sjukfrånvaron  minskat från 8,4 procent år 2017  till 7,2 procent år 2018.

-­­Att sjukfrånvaron minskar är glädjande. Det visar att vidtagna åtgärder ger resultat och förhoppningsvis leder det fortsatta arbetet till en långvarig trend, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Ekonomi

För- och grundskolenämnden redovisar ett underskott på 12,2 miljoner efter årets fyra första månader. Underskottet ligger både inom förskolan och grundskolan och prognosen för 2018 pekar på ett underskott på – 30 miljoner.

Av det redovisade underskottet är -5,6 miljoner kopplade till ett kommungemensamt effektiviseringsarbete som ännu inte effektuerats. Om man bortser från detta, är verksamheternas redovisade underskott -6,6 miljoner efter april och prognosen för 2018 ett underskott på -13 miljoner.

-Verksamheterna arbetar hårt för att ställa om till 2018 års kostnadsnivåer. Målet är att ha en budget i balans innan året är slut, säger Moa Brydsten (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Kulturskola

För- och grundskolenämnden ställer sig bakom en utredning om en samlad kulturskola för barn och unga. I utredningen lämnas rekommendationer angående bland annat organisation, innehåll och förutsättningar för en gemensam kulturskola. Nämnden vill att organisationsförändringen genomförs skyndsamt, dock senast 1 januari 2019 och att kommunal kulturverksamhet på barn och ungas fritid ska organiseras under kulturnämnden.

Moa Brydsten (S)
ordförande För- och grundskolenämnden

Elmer Eriksson (M)
vice ordförande För- och grundskolenämnden

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.