​Tillgänglighet i arbete och transport

Ett program för tillgänglighet 2018–2030 har antagits av kommunfullmäktige. De två fokusområdena för Etapp 1, som sträcker sig till 2022, är Arbete och sysselsättning samt Transport.

Program för tillgänglighet i Umeå kommun delas in i etapper på vardera 4 år. Varje etapp består av 2–3 fokusområden med konkreta utvärderingsbara mål som kommunens nämnder och verksamheter ska jobba utefter under etapptiden.
Umeå kommunföretag och alla verksamhetsområden redovisar årligen sitt arbete med programmet i Umeå kommuns årsredovisning under miljö och hållbar utveckling. Kommunstyrelsen är ytterst ansvarig för att programmet genomförs och utvärderas. Målen för etapp 1 är som följer.

Arbete och sysselsättning

1. Varje nämnd med tillhörande verksamhet erbjuder tio praktik- eller lärlingsplatser per år för personer med funktionsnedsättning i sina verksamheter och utser ansvarig handledare eller kontaktperson på arbetsplatsen.

2. Vid större upphandling av tjänster ställs krav på att företaget som utför tjänsten anställer eller erbjuder praktikplats för personer med funktionsnedsättning motsvarande minst 5 procent av företagets arbetsstyrka som utför tjänsten.

3. Minst 2 nyanställningar per år ska gå till personer med funktionsnedsättning i varje nämnd med tillhörande verksamhet.

4. Varje nämnd gör årligen en sammanställning av antalet anställningar och praktikplatser som under året gått till personer med funktionsnedsättning och redovisar resultaten i funktionshinderrådet.

Transport

Kollektivtrafiken ska vara förstahandsval för personer med funktionsnedsättning för resor:

1. Lokaltrafikbussarna ska ha den storlek och utformning som krävs för att personer med rullstol och elrullstol kan använda den ordinarie kollektivtrafiken för sitt resande.

2. Kollektivtrafiken utför kvalitativ utvärdering av sin verksamhet där bemötande och körteknik inkluderas.

3. Avståndet mellan busshållplatser samt hållplatsernas placering tas fram med utgångspunkt att personer med funktionsnedsättning ska kunna använda lokaltrafiken för sitt resande.

4. Biljett- och informationssystem är tillgängliga för alla funktionsvariationer.

5. Personer med funktionsnedsättning inkluderas i resvaneundersökningen.

6. Umeå kommun arbetar aktivt för att minimikraven på tillgänglighet i bussar höjs.

Andreas Lundgren (S)
ordförande, Funktionshinderrådet
och individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Ann-Margrethe Iseklint
folkhälsostrateg
ann-margrethe.iseklint@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.