Stöd till fler sociala föreningar

Vid socialnämndens sammanträde den 29 januari fördelades ekonomiskt stöd till föreningar som arbetar med sociala frågor. Totalt fördelades 3 134 783 kr till 33 st föreningar.

36 st föreningar ansökte om verksamhetsbidrag för 2014. Tillsammans har de sökande föreningarna över 3 000 medlemmar och utgör ett komplement till socialtjänstens egna verksamheter.

-  De sociala föreningarna fyller en stor funktion i Umeå och stärker de sociala nätverken, det är därmed viktigt att vi stödjer deras verksamhet, säger Eva Andersson (S), ordförande, socialnämnden.

Exempel på föreningar som beviljades ekonomiskt stöd är: BRIS, Frivilligcentralen, Kvinno- och tjejjouren i Umeå, Träffpunkten VARA kulturcaféet Holmsund/Obbola, Umeå lokala Familjehemsförening samt Öppen gemenskap. En ny förening som får bidrag är föreningen Vi Äger som verkar för social och mental hälsa och framför allt vill stärka anhöriga.

-  Det är mycket viktigt att föreningar, som bedriver verksamhet för speciellt utsatta grupper i samhället och för de som inte kan eller vill vända sig till en myndighet, får fortsatt stöd, säger Åsa Bäckström (V), andra vice ordförande, socialnämnden.

Flera nya föreningar
De senaste åren har ett flertal nya sociala föreningsverksamheter startat i Umeå. För att täcka de grundläggande behoven flyttas därmed 243 741 kr över från stödet till handikappföreningar till stödet till sociala föreningar. Pengarna tas från tidigare stöd till Brukarstödscentra och drabbar därmed inte någon handikappförening. Den totala summan som fördelas till sociala föreningar under 2014 är 3 134 783 kr.

-  Antalet sociala föreningar ökar för varje år, vilket är ett bevis på att det civila samhället är starkt i Umeå, säger Veronika Kerr (KD), första vice ordförande, socialnämnden.

Kontaktuppgifter till politiker finns på www.umea.se/kontakt_politiker och till verksamheter och ansvariga tjänstemän på www.umea.se/kontakt_verksamhet.

Eva Andersson (S)
eva.andersson@umea.se