Snabbare flytt från sjukhus minskar äldreomsorgens kostnader

Förra året betalade Umeå kommun 9,5 miljoner kronor under de första åtta månaderna för personer som låg kvar på sjukhuset efter att de bedömts utskrivningsklara. I år är kostnaden 1,7 miljoner kronor för samma period, en minskning på 7,8 miljoner.

– Det är för första gången på tre år som antalet dygn med betalningsansvar varit så lågt. Medarbetarna har gjort ett bra jobb med att förkorta processen för personer med behov av äldreomsorg efter sin sjukhusvistelse. Vi behöver minska alla kostnader som går att minska med det ekonomiska läget vi har inom äldreomsorgen, säger Carin Nilsson (S), tf ordförande, äldrenämnden.

Nya rutiner ger tydlig effekt
Verksamheten har snabbat upp processen för vårdplanering och uppföljning. Det har gjort att flödet till och från korttidsboende förbättrats avsevärt. Tidigare var platserna på korttidsboende ofta fullbelagda vilket gjorde att personer fick ligga kvar på sjukhuset i väntan på en plats.

DygnKostnad
2016 januari - augusti2 2519,5 mnkr
2017 januari - augusti3941,7 mnkr
Skillnad mellan åren1 857 färre dygn 20177,8 mnkr i lägre kostnader 2017

– Det här är en stor förbättring, att vara färdigbehandlad men kvar på sjukhuset är både dyrt för samhället och farligt för den enskilde, säger Susanna Stenlund, verksamhetschef.

Förbättrad årsprognos för äldrenämnden
Prognosen för 2017 förbättras från -20,7 mnkr till -15,5 mnkr. Det beror främst på lägre kostnader för betalningsansvar samt färre hemtjänsttimmar.

Fakta: Vad innebär betalningsansvar?
När en person bedöms utskrivningsklar från sjukhuset men inte kan flytta tillbaka hem på grund av ett ökat omsorgsbehov har kommunen tre dygn på sig att bereda plats för personen. Ofta handlar det om en plats på korttidsboende för att utreda omfattningen av omsorgsbehoven. Det kan också handla om en plats på ett vård- och omsorgsboende. Om kommunen inte lyckas med det inom tre dygn överförs betalningsansvaret från landstinget till kommunen, även fast personen finns kvar på sjukhuset.

Susanna Stenlund
verksamhetschef
utredning äldre
äldreomsorg
susanna.stenlund.soc@umea.se

Carin Nilsson (S)
tf ordförande
carin.nilsson@umea.se

Veronica Kerr (KD)
vice ordförande
veronica.kerr@umea.se

Mia Winroth (MP)
2:e vice ordförande
maria.winroth@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Camilla Söderlund

kommunikatör äldreomsorg 090-162696