Shoppingturismen ökar i Umeå

Färsk statistik visar att turismen i Umeå snart omsätter en miljard kronor 959 098 000 kronor under 2009. 30 procent av omsättningen står handeln för, 25 procent restaurangerna och 24 procent logiföretagen.

Turismen är en snabbt växande näring i Umeå. Den totala omsättningen för besöksnäringen i kommunen ökade under 2009 med cirka 52 miljoner kronor eller 5,6 procent jämfört med 2008. Hotellen är den vanligaste kommersiella boendeformen med 75 procent av samtliga kommersiella övernattningar. Antalet kommersiella övernattningar har ökat med cirka 19 000 eller med 4 procent.

Umeborna hade i fjol fler övernattningar hos släkt och vänner på besök än året innan. Denna kategori ökade med 209 464 övernattningar eller med 28 procent.

Dagsturister och icke kommersiellt boende besökare spenderade mer pengar än i fjol och bidrog därmed kraftigt till fjolårets omsättningsuppgång. De branscherna som fick en större andel av turismomsättningen 2009 jämfört med 2008 är livsmedel +32 procent, shopping +30 procent, aktiviteter +27 procent, transport inklusive bensin +19 procent och restauranger +6,5 procent.

– Trots finanskrisen ökar antalet besökare som kommer till Umeå, det är ett bevis för att Umeå är en stad med ett brett utbud och stora turistiska utvecklingsmöjligheter, säger Erja Back, Umeå Turistbyrå.

Siffrorna (se bilaga) är hämtade från TEM 2009 som företaget RESURS har sammanställt utifrån SCB/Tillväxtverkets statistik och TDB (Turistdatabasen).

Erja Back
Umeå Turistbyrå