Sanering pågår på Ön

Efter undersökning av en före detta bränngrop/deponi på Ön har Umeå kommun påbörjat en sanering. Halterna av miljöstörande ämnen är relativt små, men en sanering är nödvändig för att området ska kunna bebyggas.

Umeå kommun har genomfört en översiktlig miljöteknisk markundersökning av den före detta bränngropen/deponin på Ön. Det aktuella området ligger under Kolbäcksbron nära Öns södra spets.
Bränngropen mätte 30 meter i diameter. Historien bakom den är inte helt klarlagd, men troligen användes den från början av 1900-talet och fram till 1970-talet.

Möjliggör bebyggelse
Efter provtagning har analyser gjorts av metaller, oljekolväten, PCB, dioxin, närsalter, klorid och sulfat. Resultaten visar på metallhalter över det generella riktvärdet för mindre känslig markanvändning (MKM).
Även om risken för miljö eller hälsa inom området är begränsad, har Umeå kommun inlett en sanering. Den främsta anledningen är att göra det möjligt att bygga bostäder och annat i området. Dessutom kan de uppmätta halterna störa marklevande organismer, och området kan tillföra metaller till Umeälven.

– Vi gräver bort massor av jord och skrot som annars skulle försvåra kommande byggnationer. Redan nu har vi hittat väldigt mycket vajer från flottningen, och jag räknar med att vi även kommer att hitta en del bilar, kylskåp och annat, säger Jonas Fagerman, miljöingenjör, Mark och exploatering, Umeå kommun.

Saneringen kommer troligen att pågå en bit in i nästa vecka.

Jonas Fagerman
miljöingenjör