Så ska kommunen använda tillskottet på 60 miljoner kronor i det brottsförebyggande arbetet

Kommunfullmäktige i Umeå kommun satsar nära 60 miljoner kronor extra på verksamhet riktad till utsatta barn och ungdomar. De tilldelade medlen ska användas för att minska de bakomliggande faktorer som gör unga mer mottagliga för rekrytering in i kriminella gäng.

I den pågående kommunövergripande samverkanssatsningen Umeå växer tryggt och säkert, som Umebrå samordnar, finns nu en aktivitetsplan med 46 insatser. Aktivitetsplanen förtydligar hur de extra medlen kommer att användas av kommunens förvaltningar.

Välkommen till pressträff, onsdag 12 juni klockan 9.00 – 10.00 i Restaurang Översten, Stadshusområdet, Umeå.

Medverkande

Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande i Umebrå, och Michel Rystedt, chef Lokalpolisområde Umeå, kommer att medverka. Chefer i kommunala verksamheter kommer också att finnas på plats för frågor.

Umeå kommun tillsammans med Lokalpolisområde Umeå informerar bland annat om:

• Vad är Umeå växer tryggt och säkert?
  • Hur tänker kommunen förebygga nyrekrytering?
  • Vilka insatser tillkommer utöver de som redan kommunen gör?
  • Vad blir nästa steg i arbetet?

Tid för frågor och enskilda intervjuer. Vi bjuder på fika.

För mer information om pressträffen

Ulrika Granskog,
brottsförebyggande samordnare,