​​Program för utbyggnad av bredband

År 2018 skall minst 95 procent av alla Umeå kommuns hushåll ha tillgång till minst 100 Mbit/s. Detta är ett av målen i det IT-infrastrukturprogram för perioden 2015–2019 som godkänts av kommunstyrelsens arbetsutskott. Slutgiltigt beslut tas av fullmäktige.

I Umeå kommun har 80 procent (2014) tillgång till bredband med 100 Mbit/s eller mer, där de stadigvarande bor eller arbetar. Målet om 95 procent år 2018 går längre än Regeringens övergripande mål, som är att 90 procent av alla hushåll och företag år 2020 bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s.

200 Mbit/s
Ett annat mål i kommunens program är att 40 procent av hushållen skall ha tillgång till minst 200 Mbit/s år 2018. Samma år skall mobil taltelefoni fungera inne i en bil utan störningar längs 90 procent av de allmänna vägarna i kommunen. Vidare ska mobilt bredband år 2015 fungera med minst hastigheten 5 Mbit/s utomhus på 90 procent av kommunens geografiska yta.

Nät mellan orter
Umeå kommun har sedan 2002 drivit ett projekt för utbyggnad av bredband till orter inom kommunen där marknaden inte varit intresserad. Resultatet har bland annat blivit en utbyggnad av fiberbaserade ortssammanbindande nät, fiber till kommungränserna som används av AC‐Net för ett länsövergripande bredbandsnät, utbyggnad av byanät i ett 50-tal byar med 4 000 anslutna hushåll samt att alla kommunens skolor är fiberanslutna.

60 gånger insatsen
Totalt har bruttoinvesteringar på omkring 150 miljoner kronor gjorts i bredbandsnät inom kommunen. Nettokostnad för kommunen är 2,5 miljoner kronor, vilket innebär att kommunens insats har gett en utväxling med 60 gånger. Flera undersökningar visar att Umeå kommun har en tätplacering både nationellt och internationellt när det gäller tillgång till bredband och hastighet i bredbandet.

UmeNet
Umeå kommun har investerat i utbyggnad av ortssammanbindande nät. Där betalar Umeå Energis dotterbolag UmeNet kapitalkostnaden för investeringen mot att företaget får ta intäkterna från de kunder som använder nätet. Resterande medel på omkring 120 miljoner kronor består av EU‐bidrag, statligt stöd samt finansiering från företag och byaföreningar (anslutningsavgifter från privatpersoner).

Hans Lindberg (S)
kommunstyrelsen