Prognos pekar på stort överskott 2010

Kommunens ekonomi har utvecklats starkt under första tertialen 2010. Delårsrapportens prognos tyder på ett överskott på 312 miljoner kronor för hela kommunkoncernen vid årets slut.

Den ekonomiska rapporten för årets fyra första månader visar att kommunens ekonomiska utveckling är stark:

· Resultatet är 160,9 miljoner kronor bättre än motsvarande period 2009.
· Verksamhetens intäkter under perioden är 65,5 miljoner kronor högre än 2009, till stor del beroende på handeln med elkraft.
· Nettokostnaderna för kommunens verksamheter minskade med totalt 17,3 miljoner kronor motsvarande en dryg procent.
·Skatteintäkter och statsbidrag har tillsammans ökat med 142 miljoner kronor, en ökning med 9,1 procent jämfört med i fjol.

Prognosen för 2010 tyder på att helårsresultatet för kommunen blir 234,9 miljoner kronor, vilket är 232,4 miljoner kronor mer än budgeterat.

För hela kommunkoncernen, inklusive de kommunala bolagen, är motsvarande prognos ett överskott på 312 miljoner kronor 2010. Det är 234,1 miljoner kronor bättre än budgeterat och 144,1 miljoner kronor bättre än 2009.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen