Pressmeddelande från byggnadsnämnden 2008-12-17

Nytt samråd om parkeringsgaraget

Parkeringsgaraget under Rådhusesplanaden var tidigt i våras ute på samråd. Efter att remissynpunkterna kommit in ansåg byggnadsnämnden att handlingarna skulle kompletteras. Bland annat ville man att UPAB skulle redogöra för hur man skulle hantera frånluften. Idag kom ärendet återigen upp på byggnadsnämndens bord. Och nämnden beslutade att parkeringsgaraget kan gå ut på förnyat samråd.

I april 2008 tog byggnadsnämnden beslut att handlingarna för parkeringsgaraget under Rådhusesplanaden skulle kompletteras innan förslaget till detaljplan ska ut på förnyat samråd.

Bland annat ville man att UPAB skulle redogöra för hur man skulle hantera frånluften, hur upp- och nedfarter skulle konstrueras och placeras. Idag kom ärendet återigen upp på byggnadsnämndens bord.

Rådhusesplanad för gående och cyklister

Det nya förslaget innebär inga omfattande visuella ingrepp i Rådhusesplanaden. Upp- och nedfart sker i befintlig gata vid korsningen med Västra Norrlandsgatan. Därifrån fram till Kungsgatan kommer inte biltrafik att tillåtas åt något håll. Det blir en esplanad för gående och cyklister. Trafik tillåts på samma sätt som idag på långgatorna Västra Norrlandsgatan, Nygatan och Skolgatan.

Ventilationsanläggningen ”göms” i en fastighet

Planen redogör nu också för hur man ska hantera frånluften. Ventilationsanläggningen föreslår man byggs in i en fastighet. Det kommer att gå två kanaler i en utbyggnad på huset (se illustration). På så vis kommer inte några ventilationstorn att störa intrycket i centrala staden.

Miljökonsekvensbeskrivningen berör också frågan om björkarna kan fortsätta att leva ovanpå parkeringsgaraget. I korthet säger man att inga undersökningar tyder på att björkarna inte ska klara detta, men att garantier aldrig kan ges.

Byggnadsnämnden kommer att följa frågan om hur UPAB kommer att klara de geotekniska förhållandena utan att sänka grundvattennivåerna och beslutade att detaljplanen kan gå ut på förnyat samråd.

- - - -

Gång- och cykeltunnel vid järnvägsstationen närmar sig lösning

Just nu arbetar Samhällsbyggnadskontoret med detaljplanen för den nya gång- och cykeltunneln vid järnvägsstationen. Den kommer att byggas under hösten 2010 och blir en del av nya Umeå C samt den nya passagen för gång- och cykeltrafiken mellan Haga och centrum. Detaljplanen kommer upp i byggnadsnämnden i början av nästa år.

Just nu jobbar Samhällsbyggnadskontoret med att ta fram detaljplanen för att skapa förutsättningar för en gång- och cykeltunnel som också utgör perrongförbindelse vid Umeå C. Gång- och cykeltunneln ska kunna börja byggas under hösten 2010 och det kommer att ta ca ett år. Den befintliga gång- och cykeltunneln kan därefter tas bort. Den kommer inte att klara belastningarna i och med utökad tågtrafik.

När det gäller övriga frågor kring Umeå C, pågår fortfarande arbete i både styrgrupp och arbetsgrupp. Bland annat är inte frågan kring den nya bussterminalens placering och funktion löst.

Planen för gång- och cykeltunneln tas upp i byggnadsnämnden i början av nästa år.

Utökad byggrätt för COOP Forum

COOP Forum på Ersboda vill ha möjlighet att utöka ytan för sin sällanköpshandel med 5 000 m2. Detaljplanens syfte är att skapa planmässiga förutsättningar för detta. Därefter kan COOP ansöka om bygglov inom ramen för den nya detaljplanen. Beslut om denna detaljplan tas i början av nästa år.

Fastigheter ska energideklareras före 1 januari 2009

Äger man ett flerfamiljshus eller liknande, måste fastigheten vara energideklarerad innan 1 januari 2009. Långt ifrån alla har tagit tag i det. Kommunen uppmanar därför dem att snarast göra en skriftlig beställning av energideklaration hos någon certifierad energiexpert. Sedan kan arbetet göras efter årsskiftet. Energideklarationer krävs också om man som privatperson säljer sitt hus efter 1 januari 2009.

Syftet med energideklarationer är att sänka energianvändningen och minska utsläppen av växthusgaser. Byggnader står för cirka 40 procent av Sveriges totala energianvändning. Dessutom finns det mycket pengar att spara på åtgärder som minskar energiförbrukningen. Därför kan det löna sig att göra en energideklaration även om du inte ska sälja ditt hus.

Både privatpersoner och fastighetsägare berörs av den nya lagen som börjar gälla 1 januari 2009. Om du som privatperson säljer din villa eller radhus ska den vara energideklarerad. För fastighetsägare av flerfamiljshus och bostadsrättsföreningar t ex gäller reglerna även om byggnaden inte säljs. Byggnader med nyttjanderätt (t ex hyres- och bostadsrätter), specialbyggnader över 1 000 kvm (t ex skolor, vårdbyggnader, bibliotek) och nya byggnader ska vara energideklarerade före 1 januari 2009. Energideklarationen ska utföras av en energiexpert. Alla uppgifter registreras hos Boverket. Om du säljer ditt hus efter 1 januari 2009 och inte kan visa upp en energideklaration har köparen rätt att utföra en sådan på din (säljarens) bekostnad.

Beställ energideklarationen före 1 januari!

Kommunen är tillsynsmyndighet när det gäller energideklarationerna. Kommunen har bl a rätt att utfärda vite om kraven inte efterlevs. Vitesbeloppet bör sättas något högre än vad det kostar att göra en energideklaration.

Då antalet byggnader som ska energideklareras är mycket stort (300 000 i Sverige) och då antalet energiexperter ännu inte fyller upp behovet, kan det uppstå problem för fastighetsägaren att hinna få energideklarationen genomförd innan 1 januari.

Kommunen uppmanar därför alla berörda fastighetsägare att snarast göra en skriftlig beställning av energideklaration hos någon certifierad energiexpert och att beställningen verifieras av energiexperten. Skicka en kopia av detta till Umeå kommun, Bygglov innan 1 januari. Det gäller sedan att energideklarationen genomföras och inlämnas till Boverket inom rimlig tid.

Energideklarationen ska sedan anslås på tillgänglig plats så att boende och besökare kan ta del av resultatet. Om byggnadsnämnden blir uppmärksammad på att anslaget saknas, ska nämnden vidta åtgärd.

För mer information

Boverket. Boverkets hemsida innehåller mycket information om energideklarationer, länk till godkända företag och energiexperter som kan göra energideklarationen, vilka typer av fastigheter som berörs och vilka undantag som finns m.m. www.boverket.se

Jonas Andersson, 1:e Byggnadsinspektör på Samhällsbyggnadskontoret

Bygglov för Per Elofssons hus i Röbäck

Idag tog byggnadsnämnden beslut att godkänna Per Elofssons bygglovansökan i Röbäck.